TY - CHAP
T1 - Kontinuitet og brud i dannelsesfortællinger
AU - Bo, Inger Glavind
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - I det foregående kapitel argumenterede vi for, at det problemorienteredeprojektarbejde, som det praktiseres på Aalborg Universitets human- ogsamfundsvidenskabelige studier, inviterer til etisk-politiske og personlig-faglige dannelsesprocesser. Men hvad betyder dannelse, og hvad kanman forstå ved etisk dannelse og personlig-faglig dannelse? Disse er destyrende spørgsmål i dette kapitel, hvor vi via en række begreber forsøgerat indkredse et samlende dannelsesperspektiv. Personlig-faglig dannelsekan foreløbig defineres som en personlig modningsproces af central fagligbetydning, der ofte, men ikke nødvendigvis, foregår som en integreretdel af den faglige kompetenceudvikling på og efter uddannelsen. Detteer i koncentreret form udtryk for det dannelsesperspektiv, som vi udfolderog diskuterer i dette kapitel. I forlængelse af en teoretisk og filosofiskindkredsning af dannelsesbegrebet ønsker vi at tydeliggøre, hvadden personlig-faglige dannelse bidrager med undervejs og på den langebane, og hvordan disse dannelsesprocesesser får gode muligheder på dehuman- og samfundsvidenskabelige studier på Aalborg Universitet.I første afsnit argumenterer vi for, at den personlig-faglige dannelse ernødvendig, da faglighed og videnskabelighed må funderes på kritisk selvrefleksionog etisk dømmekraft frem for objektivisme. I andet afsnit introduceresdannelsesbegrebet og sondringen mellem formel uddannelseog dannelse. I tredje afsnit skitseres den personlig-faglige dannelse ved atse på dels dannelsesprocesser, dels dannelsesidealer, hvor den personligeog kollektive livsverden danner baggrund for det faglige. Dette bringeros videre til fjerde afsnit, hvor begrebet om livsverden og teorien om treerkendelsesinteresser skitseres. Særligt den frigørende erkendelsesinteressefremhæves som afgørende for tilegnelse af selvrefleksion og kritisk tænkning,som er centrale for idealet om personlig-faglig dannelse. I det femteafsnit vil vi belyse, hvordan selvrefleksion og kritisk tænkning initieresog fremmes i den pædagogiske praksis. I sjette og sidste afsnit diskuteresdet aktuelle fokus på arbejdsmarkedet og studerendes jobparathed ogdets betydning for personlig-faglig dannelse.
AB - I det foregående kapitel argumenterede vi for, at det problemorienteredeprojektarbejde, som det praktiseres på Aalborg Universitets human- ogsamfundsvidenskabelige studier, inviterer til etisk-politiske og personlig-faglige dannelsesprocesser. Men hvad betyder dannelse, og hvad kanman forstå ved etisk dannelse og personlig-faglig dannelse? Disse er destyrende spørgsmål i dette kapitel, hvor vi via en række begreber forsøgerat indkredse et samlende dannelsesperspektiv. Personlig-faglig dannelsekan foreløbig defineres som en personlig modningsproces af central fagligbetydning, der ofte, men ikke nødvendigvis, foregår som en integreretdel af den faglige kompetenceudvikling på og efter uddannelsen. Detteer i koncentreret form udtryk for det dannelsesperspektiv, som vi udfolderog diskuterer i dette kapitel. I forlængelse af en teoretisk og filosofiskindkredsning af dannelsesbegrebet ønsker vi at tydeliggøre, hvadden personlig-faglige dannelse bidrager med undervejs og på den langebane, og hvordan disse dannelsesprocesesser får gode muligheder på dehuman- og samfundsvidenskabelige studier på Aalborg Universitet.I første afsnit argumenterer vi for, at den personlig-faglige dannelse ernødvendig, da faglighed og videnskabelighed må funderes på kritisk selvrefleksionog etisk dømmekraft frem for objektivisme. I andet afsnit introduceresdannelsesbegrebet og sondringen mellem formel uddannelseog dannelse. I tredje afsnit skitseres den personlig-faglige dannelse ved atse på dels dannelsesprocesser, dels dannelsesidealer, hvor den personligeog kollektive livsverden danner baggrund for det faglige. Dette bringeros videre til fjerde afsnit, hvor begrebet om livsverden og teorien om treerkendelsesinteresser skitseres. Særligt den frigørende erkendelsesinteressefremhæves som afgørende for tilegnelse af selvrefleksion og kritisk tænkning,som er centrale for idealet om personlig-faglig dannelse. I det femteafsnit vil vi belyse, hvordan selvrefleksion og kritisk tænkning initieresog fremmes i den pædagogiske praksis. I sjette og sidste afsnit diskuteresdet aktuelle fokus på arbejdsmarkedet og studerendes jobparathed ogdets betydning for personlig-faglig dannelse.
KW - Dannelse
KW - Videregående uddannelse
KW - Problemorienteret projektarbejde
KW - Dannelsesprocesser
KW - Personlig-faglig dannelse
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7210-793-6
T3 - Studier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
SP - 143
EP - 158
BT - Projektarbejdets dannelsespotentiale
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -