Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merværdi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
Vol/bind31
Udgave nummer3
Sider (fra-til)245-266
Antal sider21
ISSN0900-8322
StatusUdgivet - 2016

Bibliografisk note

Business Intelligence – hvordan skaber vi merværdi med Business Intelligence systemer?
Virksomheder har stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation. Ved korrekt brug af Business Intelligence kan dette anvendes som ledelsesinformation og i sidste ende bidrage til virksomheders merværdi. Derfor er artiklens fokus, hvordan virksomheder opnår merværdi gennem Business Intelligence. For at imødekomme dette fremstiller artiklen bl.a. en model for balanceret merværdi.

Udgivet: 2016

Emneord

  • Business intelligence
  • Business Value
  • Information Systems
  • Virksomheders merværdi

Citer dette

@article{4c85f40985204c94a08aecebdf98e4dc,
title = "Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merv{\ae}rdi",
abstract = "I disse {\aa}r fokuserer virksomheder p{\aa} at implementere Business Intelligence (BI), s{\aa} de stigende m{\ae}ngder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres p{\aa}, hvordan virksomheder opn{\aa}r merv{\ae}rdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opn{\aa} dette. Form{\aa}let er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, s{\aa}ledes at de opn{\aa}r merv{\ae}rdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merv{\ae}rdi, hvor merv{\ae}rdien anskues p{\aa} b{\aa}de organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt p{\aa} de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opn{\aa}r merv{\ae}rdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merv{\ae}rdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merv{\ae}rdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opn{\aa} h{\o}jere merv{\ae}rdi.",
keywords = "Business intelligence, Business Value, Information Systems, Virksomheders merv{\ae}rdi",
author = "Rikke Gaardboe and Fladkj{\ae}r, {Henrik Find} and Christian Nielsen",
note = "Business Intelligence – hvordan skaber vi merv{\ae}rdi med Business Intelligence systemer? Virksomheder har stigende m{\ae}ngder af data og opsamlet forretningsinformation. Ved korrekt brug af Business Intelligence kan dette anvendes som ledelsesinformation og i sidste ende bidrage til virksomheders merv{\ae}rdi. Derfor er artiklens fokus, hvordan virksomheder opn{\aa}r merv{\ae}rdi gennem Business Intelligence. For at im{\o}dekomme dette fremstiller artiklen bl.a. en model for balanceret merv{\ae}rdi. Udgivet: 2016",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "31",
pages = "245--266",
journal = "Samfundslederskab i Skandinavien",
issn = "0900-8322",
publisher = "DenOffentlige",
number = "3",

}

Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merværdi. / Gaardboe, Rikke; Fladkjær, Henrik Find; Nielsen, Christian.

I: Samfundslederskab i Skandinavien, Bind 31, Nr. 3, 2016, s. 245-266.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merværdi

AU - Gaardboe, Rikke

AU - Fladkjær, Henrik Find

AU - Nielsen, Christian

N1 - Business Intelligence – hvordan skaber vi merværdi med Business Intelligence systemer? Virksomheder har stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation. Ved korrekt brug af Business Intelligence kan dette anvendes som ledelsesinformation og i sidste ende bidrage til virksomheders merværdi. Derfor er artiklens fokus, hvordan virksomheder opnår merværdi gennem Business Intelligence. For at imødekomme dette fremstiller artiklen bl.a. en model for balanceret merværdi. Udgivet: 2016

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.

AB - I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.

KW - Business intelligence

KW - Business Value

KW - Information Systems

KW - Virksomheders merværdi

UR - http://www.denoffentlige.dk/oei-aargang-31-nr-3-korrekt-implementering-af-business-intelligence-skaber-mervaerdi

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 31

SP - 245

EP - 266

JO - Samfundslederskab i Skandinavien

JF - Samfundslederskab i Skandinavien

SN - 0900-8322

IS - 3

ER -