Kortlægning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

86 Downloads (Pure)

Resumé

Introduktion
Forekomsten af mentale sundhedsproblematikker hos unge er stigende, og udgør en stor sundhedsmæssig udfordring i de nordiske lande (1). I Danmark ses mistrivsel hos hver 5. unge med negativ betydning for den unges udvikling, læring og sociale liv (2, 3). De tidlige teenageår udgør en særlig sårbar periode, som fortjener særlig opmærksomhed, da mange mentale problemer debuterer i disse år.
I Aalborg kommune er der iværksat en lang række indsatser både inden for de enkelte forvaltninger og på tværs af disse for at fremme unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel og social eksklusion. Der er behov for en samlet kortlægning af disse indsatser og deres karakteristika for at kunne afdække og udvikle et
eventuelt behov for yderligere indsatser.
Mål med kortlægningen
Systematisk at identificere og præsentere indsatser som retter sig mod fremme af unges mentale sundhed i Aalborg Kommune.
Indsatsernes sigte
1. Indsatserne skal være initieret af Aalborg Kommune
2. Målgruppen er unge i alderen 13-17 år, som er i folkeskolens udskoling, og som ikke har en diagnosticeret psykiatrisk lidelse, ikke går i specialskole, og ikke er anbragt uden for hjemmet
3. Indsatserne skal favne et primært sigte for mental sundhed, og kan foregå i skolen, hjemmet og fritiden
Metode
Kortlægningen er baseret på kvalitative interviews med relevante ledere og medarbejdere i forvaltningerne
samt systematisk beskrivelse af alle indsatser ved hjælp af et internationalt anerkendt værktøj: ’Template for
Intervention Description and Replication’ (TIDieR). Resultat
Kortlægningen har resulteret i 56 identificerede indsatser inden for fem fokusområder for mental sundhed:
trivsel, personlig udvikling, angst, medier og krop/seksualitet. 18 ud af 56 indsatser er obligatoriske for alle unge. 33 ud af 56 indsatser for fremme af unges mentale sundhed er relateret til fokusområdet trivsel. 33 ud af 56 indsatser henvender sig til alle unge, og afvikles i skoleundervisningen. 6 ud af 56 indsatser afvikles ved individuel samtale, 6 ud af 56 indsatser afvikles som gruppeforløb, 13 ud af 56 indsatser afvikles som undervisning, 3 ud af 56 indsatser afvikles ved opsøgende arbejde, 11 ud af 56 indsatser afvikles i variation af individuel- og gruppe samtale samt undervisning, altså både og, 17 ud af 56 indsatser afvikles som ”andet”. 45 ud af 56 indsatser arbejder i et teoretisk- og/eller forskningsmæssigt afsæt. 53 ud af 56 indsatser foregår i samarbejde på tværs af afdelinger og/eller forvaltninger. 32 ud af 56 indsatser er/bliver evalueret enten systematisk eller ad hoc.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg Universitet
Antal sider94
ISBN (Elektronisk)978-87-994449-6-0
StatusUdgivet - 20 dec. 2018

Citer dette

@book{fcee85452aa34f57bd04ec0c6caeac51,
title = "Kortl{\ae}gning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune",
abstract = "IntroduktionForekomsten af mentale sundhedsproblematikker hos unge er stigende, og udg{\o}r en stor sundhedsm{\ae}ssig udfordring i de nordiske lande (1). I Danmark ses mistrivsel hos hver 5. unge med negativ betydning for den unges udvikling, l{\ae}ring og sociale liv (2, 3). De tidlige teenage{\aa}r udg{\o}r en s{\ae}rlig s{\aa}rbar periode, som fortjener s{\ae}rlig opm{\ae}rksomhed, da mange mentale problemer debuterer i disse {\aa}r.I Aalborg kommune er der iv{\ae}rksat en lang r{\ae}kke indsatser b{\aa}de inden for de enkelte forvaltninger og p{\aa} tv{\ae}rs af disse for at fremme unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel og social eksklusion. Der er behov for en samlet kortl{\ae}gning af disse indsatser og deres karakteristika for at kunne afd{\ae}kke og udvikle eteventuelt behov for yderligere indsatser.M{\aa}l med kortl{\ae}gningenSystematisk at identificere og pr{\ae}sentere indsatser som retter sig mod fremme af unges mentale sundhed i Aalborg Kommune.Indsatsernes sigte1. Indsatserne skal v{\ae}re initieret af Aalborg Kommune2. M{\aa}lgruppen er unge i alderen 13-17 {\aa}r, som er i folkeskolens udskoling, og som ikke har en diagnosticeret psykiatrisk lidelse, ikke g{\aa}r i specialskole, og ikke er anbragt uden for hjemmet3. Indsatserne skal favne et prim{\ae}rt sigte for mental sundhed, og kan foreg{\aa} i skolen, hjemmet og fritidenMetodeKortl{\ae}gningen er baseret p{\aa} kvalitative interviews med relevante ledere og medarbejdere i forvaltningernesamt systematisk beskrivelse af alle indsatser ved hj{\ae}lp af et internationalt anerkendt v{\ae}rkt{\o}j: ’Template forIntervention Description and Replication’ (TIDieR). ResultatKortl{\ae}gningen har resulteret i 56 identificerede indsatser inden for fem fokusomr{\aa}der for mental sundhed:trivsel, personlig udvikling, angst, medier og krop/seksualitet. 18 ud af 56 indsatser er obligatoriske for alle unge. 33 ud af 56 indsatser for fremme af unges mentale sundhed er relateret til fokusomr{\aa}det trivsel. 33 ud af 56 indsatser henvender sig til alle unge, og afvikles i skoleundervisningen. 6 ud af 56 indsatser afvikles ved individuel samtale, 6 ud af 56 indsatser afvikles som gruppeforl{\o}b, 13 ud af 56 indsatser afvikles som undervisning, 3 ud af 56 indsatser afvikles ved ops{\o}gende arbejde, 11 ud af 56 indsatser afvikles i variation af individuel- og gruppe samtale samt undervisning, alts{\aa} b{\aa}de og, 17 ud af 56 indsatser afvikles som ”andet”. 45 ud af 56 indsatser arbejder i et teoretisk- og/eller forskningsm{\ae}ssigt afs{\ae}t. 53 ud af 56 indsatser foreg{\aa}r i samarbejde p{\aa} tv{\ae}rs af afdelinger og/eller forvaltninger. 32 ud af 56 indsatser er/bliver evalueret enten systematisk eller ad hoc.",
author = "Kristina H{\o}jgaard and Charlotte Overgaard",
year = "2018",
month = "12",
day = "20",
language = "Dansk",

}

Kortlægning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune. / Højgaard, Kristina; Overgaard, Charlotte.

Aalborg Universitet, 2018. 94 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Kortlægning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune

AU - Højgaard, Kristina

AU - Overgaard, Charlotte

PY - 2018/12/20

Y1 - 2018/12/20

N2 - IntroduktionForekomsten af mentale sundhedsproblematikker hos unge er stigende, og udgør en stor sundhedsmæssig udfordring i de nordiske lande (1). I Danmark ses mistrivsel hos hver 5. unge med negativ betydning for den unges udvikling, læring og sociale liv (2, 3). De tidlige teenageår udgør en særlig sårbar periode, som fortjener særlig opmærksomhed, da mange mentale problemer debuterer i disse år.I Aalborg kommune er der iværksat en lang række indsatser både inden for de enkelte forvaltninger og på tværs af disse for at fremme unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel og social eksklusion. Der er behov for en samlet kortlægning af disse indsatser og deres karakteristika for at kunne afdække og udvikle eteventuelt behov for yderligere indsatser.Mål med kortlægningenSystematisk at identificere og præsentere indsatser som retter sig mod fremme af unges mentale sundhed i Aalborg Kommune.Indsatsernes sigte1. Indsatserne skal være initieret af Aalborg Kommune2. Målgruppen er unge i alderen 13-17 år, som er i folkeskolens udskoling, og som ikke har en diagnosticeret psykiatrisk lidelse, ikke går i specialskole, og ikke er anbragt uden for hjemmet3. Indsatserne skal favne et primært sigte for mental sundhed, og kan foregå i skolen, hjemmet og fritidenMetodeKortlægningen er baseret på kvalitative interviews med relevante ledere og medarbejdere i forvaltningernesamt systematisk beskrivelse af alle indsatser ved hjælp af et internationalt anerkendt værktøj: ’Template forIntervention Description and Replication’ (TIDieR). ResultatKortlægningen har resulteret i 56 identificerede indsatser inden for fem fokusområder for mental sundhed:trivsel, personlig udvikling, angst, medier og krop/seksualitet. 18 ud af 56 indsatser er obligatoriske for alle unge. 33 ud af 56 indsatser for fremme af unges mentale sundhed er relateret til fokusområdet trivsel. 33 ud af 56 indsatser henvender sig til alle unge, og afvikles i skoleundervisningen. 6 ud af 56 indsatser afvikles ved individuel samtale, 6 ud af 56 indsatser afvikles som gruppeforløb, 13 ud af 56 indsatser afvikles som undervisning, 3 ud af 56 indsatser afvikles ved opsøgende arbejde, 11 ud af 56 indsatser afvikles i variation af individuel- og gruppe samtale samt undervisning, altså både og, 17 ud af 56 indsatser afvikles som ”andet”. 45 ud af 56 indsatser arbejder i et teoretisk- og/eller forskningsmæssigt afsæt. 53 ud af 56 indsatser foregår i samarbejde på tværs af afdelinger og/eller forvaltninger. 32 ud af 56 indsatser er/bliver evalueret enten systematisk eller ad hoc.

AB - IntroduktionForekomsten af mentale sundhedsproblematikker hos unge er stigende, og udgør en stor sundhedsmæssig udfordring i de nordiske lande (1). I Danmark ses mistrivsel hos hver 5. unge med negativ betydning for den unges udvikling, læring og sociale liv (2, 3). De tidlige teenageår udgør en særlig sårbar periode, som fortjener særlig opmærksomhed, da mange mentale problemer debuterer i disse år.I Aalborg kommune er der iværksat en lang række indsatser både inden for de enkelte forvaltninger og på tværs af disse for at fremme unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel og social eksklusion. Der er behov for en samlet kortlægning af disse indsatser og deres karakteristika for at kunne afdække og udvikle eteventuelt behov for yderligere indsatser.Mål med kortlægningenSystematisk at identificere og præsentere indsatser som retter sig mod fremme af unges mentale sundhed i Aalborg Kommune.Indsatsernes sigte1. Indsatserne skal være initieret af Aalborg Kommune2. Målgruppen er unge i alderen 13-17 år, som er i folkeskolens udskoling, og som ikke har en diagnosticeret psykiatrisk lidelse, ikke går i specialskole, og ikke er anbragt uden for hjemmet3. Indsatserne skal favne et primært sigte for mental sundhed, og kan foregå i skolen, hjemmet og fritidenMetodeKortlægningen er baseret på kvalitative interviews med relevante ledere og medarbejdere i forvaltningernesamt systematisk beskrivelse af alle indsatser ved hjælp af et internationalt anerkendt værktøj: ’Template forIntervention Description and Replication’ (TIDieR). ResultatKortlægningen har resulteret i 56 identificerede indsatser inden for fem fokusområder for mental sundhed:trivsel, personlig udvikling, angst, medier og krop/seksualitet. 18 ud af 56 indsatser er obligatoriske for alle unge. 33 ud af 56 indsatser for fremme af unges mentale sundhed er relateret til fokusområdet trivsel. 33 ud af 56 indsatser henvender sig til alle unge, og afvikles i skoleundervisningen. 6 ud af 56 indsatser afvikles ved individuel samtale, 6 ud af 56 indsatser afvikles som gruppeforløb, 13 ud af 56 indsatser afvikles som undervisning, 3 ud af 56 indsatser afvikles ved opsøgende arbejde, 11 ud af 56 indsatser afvikles i variation af individuel- og gruppe samtale samt undervisning, altså både og, 17 ud af 56 indsatser afvikles som ”andet”. 45 ud af 56 indsatser arbejder i et teoretisk- og/eller forskningsmæssigt afsæt. 53 ud af 56 indsatser foregår i samarbejde på tværs af afdelinger og/eller forvaltninger. 32 ud af 56 indsatser er/bliver evalueret enten systematisk eller ad hoc.

M3 - Rapport

BT - Kortlægning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune

CY - Aalborg Universitet

ER -