Abstract
Som forskere kan eller skal vi ikke kreere en sandhed, der ikke findes. Vi skal derimod gøre vort ypperste for at bringe en sandhed frem. Men vi kan godt anvende kreative forskningsmetoder.
Mange af de problemstillinger vi står overfor i sundhedsvæsnet er komplekse og kan bedst belyses v.h.a. kvalitative forskningsmetoder. Men ord har sin begrænsning. Visuelle og kreative metoder integreret med de mere traditionelle tekstuelle metoder (f.eks. interview) og feltforskning kan derfor suppleres.
Med en fænomenologisk tilgang til at forstå, hvordan børn oplever at spise restriktivt, har jeg anvendt en metode, der består af mange kreative indfaldsvinkler, som f.eks. tegning og modellering. Det har været et mål at få børn til at udtrykke sig om livsfænomener, som vanskeligt kunne udtrykkes verbalt - f.eks. skam, afmagt og fryd. På denne måde har min metode været både åben, original og kreativ.
I præsentationen vil det bl.a. blive diskuteret, hvorvidt forskeren påvirker børnene til at "lade fantasien løbe af med dem", og om den kreative metode er et trick, som får børnene til at fortælle mere end de selv vil.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2009 |
Antal sider | 2 |
Status | Udgivet - 2009 |
Udgivet eksternt | Ja |
Begivenhed | Forskningens Dag - Aalborg, Danmark Varighed: 30 apr. 2009 → 30 apr. 2009 |
Konference
Konference | Forskningens Dag |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 30/04/2009 → 30/04/2009 |
Bibliografisk note
Sider: 41-42Emneord
- Fænomenologi
- Kreativitet
- Tegning, børn, fænomenologisk analyse