Kreativitet i skolens kreative og fagfaglige fag

Søren Hansen, Jonna Langeland Christensen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

395 Downloads (Pure)

Der er efterhånden udviklet en række forskellige didaktiske bud på hvordan elevernes kreativitet kan udvikles i skolen, enten som procesorienterede forløb eller som en del at skolens fag.(Børne- og Undervisningsministeriet, 2021). Denne artikel fokuserer på, hvordan undervisningen i de kunstneriske fag kan bidrage med udvikling af kreative kompetencer, både til glæde for elevernes arbejde i kunstfagene, og som katalysator for læring i de fagfaglige fag. De kreative kompetencer der anvendes inden for kunst og innovation er grundlæggende de samme. Når det handler om at tilegne sig kreative kompetencer har de kunstneriske fag imidlertid en række didaktiske fordele sammenlignet med de fagfaglige fag: Undervisningen i kunstfag sker ofte i form af skabende processer, hvor der ikke kun er ét rigtigt svar. Derudover er der en udbredt anvendelse af kreative greb (teknikker) i kunstundervisningen. Disse kreative greb kan, hvis de overføres til de fagfaglige fag fremme læringen. (Steffanson & Juul, 2020) Denne artikel bygger på et aktionsforskningsprojekt i kunst- og kulturforløb for elever i 2 folkeskoler(indskolingen) i 2019-2020. Fokus er på udvikling af elevernes kreative kompetencer, og hvordan disse kan bringes i anvendelse i de fagfaglige fag, både så de videreudvikles og så de styrker elevernes læring generelt. I denne artikel præsenteres en didaktisk model for, hvordan kreative kompetencer faciliteres så de både udvikles og finder bred anvendelse i alle skolens fag. Gennem facilitering skal kreative kompetencer trænes og efterspørges i undervisningen så de læres, bevidstgøres, genkendes og anderkendes af både elever, kunstnere og lærere.
Sider1-12
Antal sider12