Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden: Teorien bag Den Kreative Platform og Træningsprogrammet for Nytænkning

Søren Hansen, Christian Byrge

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Hvordan bliver du et skabende menneske, både individuelt og sammen med andre? Bogen præsenterer nye metoder til, hvordan du får mere kreativitet i hverdagen. Metoderne øger både innovationen og gavner arbejdsmiljøet.

Kreativiteten er motoren for innovation og entreprenørskab, og det handler om at kunne se nye sammenhænge og sætte sin viden sammen på nye måder. Med en nyudviklet videnskabelig teori kombineret med tre praktiske og gennemprøvede metoder viser de to forskere Søren Hansen og Christian Byrge, hvordan vi øger vores muligheder for kreativ tænkning – både i vores arbejdsliv, studier og privatliv.

Det handler om at finde kreativiteten inden i os selv – og slippe vores kreative potentiale fri uden at være hæmmet af vores faglige, sociale eller kulturelle baggrund. Og metoderne er effektive! Bl.a. har Post Danmark arbejdet med metoden Den Kreative Platform i forbindelse med medarbejderudvikling. Det har givet et nyt arbejdsmiljø præget af medarbejdere, der sætter al de­res viden i spil, og hvor leg, endorfiner og mønsterbrud er reglen snarere end undta­gelsen.

Bogens praktiske del bygger på aktionsforskning, som er foregået i samarbejde med store og små virksomheder, skoler, kommunale forvaltninger, ungdomsuddannelser, regioner, sygehuse, erhvervsuddannelser, professionsskoler, ministerier, universiteter og forsvaret.

Bogen er skrevet til dig, der ønsker at gøre andre mere kreative, f.eks. ledere, coaches, pædagoger, lærere og konsulenter.
    OriginalsprogDansk
    ForlagFrydenlund Academic