Kreativitet som legende udforskning

Ludvig Johan Torp Rasmussen, Niels Nygaard Rossing, Kenneth Holm Cortsen, Christian Byrge

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Der er bred enighed om, at kreativitet er altafgørende i boldspil. Der er til gengæld mindre enighed om, hvad kreativitet er, hvorfor kreativitet er vigtigt, og hvordan kreativiteten kan udfoldes i praksis? Samleværket Kreativitet i fodbold giver nye, udviklingsorienterede svar på disse spørgsmål.

Baseret på højaktuel forskning i kreativitet, boldspil, idrætspsykologi, sport management og meget mere, argumenterer bøgernes fire forfattere for at kreativitet, forstået som legende udforskning af nye og uvante handlemuligheder, ikke bare er vigtigt for at vinde kampe. Som et modspil til den øgede resultatorientering i børne- og ungdomsidrætten argumenteres der blandt andet for, at kreative praksisformer er vigtige for at udvikle trygge fællesskaber, skabe unikke oplevelser og udvikle kreative kompetencer. Hermed fremstilles kreativitet hovedsageligt som et middel til at fastholde og tiltrække flere idrætsdeltagere.

Samleværket handler dog ikke bare om kreativitet. De fire bind handler om hvordan man kan få mere leg, nysgerrighed, spontanitet og opfindsomhed ind i sin praksis. Og derudover hvad det kan betyde for den enkelte idrætsudøver – og den enkelte forening – at gå til kamp mod konformitet og vanetænkning gennem en øget prioritering af de kreative kvaliteter. Samleværket er således relevant for trænere, ledere, undervisere, foreningskonsulenter, forældre og mange andre.
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider116
ISBN (Trykt)978-87-7210-788-2
StatusUdgivet - 2023
NavnKreativitet i fodbold - hvad, hvordan og hvorfor?
Vol/bind1