Kriminologiske perspektiver på hastighedsovertrædelser: Afskrækkelse, ansvarliggørelse og indramning

Kim Kristian Møller, Mette Møller, Tove Hels, Harry Lahrmann

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

150 Downloads (Pure)

Hvert år noteres omkring 200.000 bilister af politiets fotovogne og får en fartbøde. I projekt ”Intervention mod fartsyndere” udvikles og afprøves et internetbaseret læringsforløb til disse bilister. Hypotesen i dette projekt er, at mange bilister ubevidst kommer til at køre for hurtigt, og at de i højere grad vil overholde hastighedsgrænserne, hvis de har en viden om og er beviste om hastighedens betydning for trafiksikker heden. Hypotesen afprøves på ca. 40.000 bilister, der har fået en fartbøde. Halvdelen gennemgår lærings forløbet, og halvdelen er i en kontrolgruppe. Effekten bestemmes som forskellen på, hvor mange i de to grupper, der efter et år igen har fået en fartbøde.
UdgivelsesstedAalborg
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet