Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

'Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed 'handler ikke om muslimer. Den handler om, hvordan det blev muligt og meningsfuldt overhovedet at omtale grupper af børn i den danske folkeskole som muslimske elever.

I 1970 gik det op for det officielle Danmark, at ”gæstearbejdernes” børn var blevet elever i folkeskolen – eller burde blive det. Der blev oprettet modtagelsesklasser og klinikker for ”fremmedsprogede elever”, der blev iværksat skolerejser til ”jugoslaviske elevers” landsbyer og særlige ”tyrkiske pigeklasser”. ”Kineserbørns” spisevaner blev beskrevet pædagogisk, og der blev udarbejdet kommunale rapporter om elevernes ”kulturelle splittelse”.

Betegnelserne for eleverne ændrede sig i løbet af årene – fra fremmedarbejderbørn, tosprogede elever til muslimske elever – og det samme gjorde rammerne for at fortolke, beskrive og håndtere dem. Bogen undersøger, hvordan kultur og religion i den proces blev genstand for både interesse og problematisering. Og hvordan dette har været med til at forme det rum, elever, deres forældre og lærere manøvrerer i.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagTiderne Skifter
Udgave1
Antal sider208
ISBN (Trykt)9788702213621
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • History of education
  • Religion, state and school
  • Culture
  • Muslimness
  • Migration
  • Danishness

Citer dette

Buchardt, M. (2016). Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed. (1 udg.) København: Tiderne Skifter.
Buchardt, Mette. / Kulturforklaring : Uddannelseshistorier om muslimskhed. 1 udg. København : Tiderne Skifter, 2016. 208 s.
@book{ddfc79da251a400280256d6304c8a62c,
title = "Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed",
abstract = "'Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed 'handler ikke om muslimer. Den handler om, hvordan det blev muligt og meningsfuldt overhovedet at omtale grupper af b{\o}rn i den danske folkeskole som muslimske elever.I 1970 gik det op for det officielle Danmark, at ”g{\ae}stearbejdernes” b{\o}rn var blevet elever i folkeskolen – eller burde blive det. Der blev oprettet modtagelsesklasser og klinikker for ”fremmedsprogede elever”, der blev iv{\ae}rksat skolerejser til ”jugoslaviske elevers” landsbyer og s{\ae}rlige ”tyrkiske pigeklasser”. ”Kineserb{\o}rns” spisevaner blev beskrevet p{\ae}dagogisk, og der blev udarbejdet kommunale rapporter om elevernes ”kulturelle splittelse”.Betegnelserne for eleverne {\ae}ndrede sig i l{\o}bet af {\aa}rene – fra fremmedarbejderb{\o}rn, tosprogede elever til muslimske elever – og det samme gjorde rammerne for at fortolke, beskrive og h{\aa}ndtere dem. Bogen unders{\o}ger, hvordan kultur og religion i den proces blev genstand for b{\aa}de interesse og problematisering. Og hvordan dette har v{\ae}ret med til at forme det rum, elever, deres for{\ae}ldre og l{\ae}rere man{\o}vrerer i.",
keywords = "History of education, Religion, state and school, Culture , Muslimness, Migration, Danishness",
author = "Mette Buchardt",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "9788702213621",
publisher = "Tiderne Skifter",
edition = "1",

}

Buchardt, M 2016, Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed. 1 udg, Tiderne Skifter, København.

Kulturforklaring : Uddannelseshistorier om muslimskhed. / Buchardt, Mette.

1 udg. København : Tiderne Skifter, 2016. 208 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Kulturforklaring

T2 - Uddannelseshistorier om muslimskhed

AU - Buchardt, Mette

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - 'Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed 'handler ikke om muslimer. Den handler om, hvordan det blev muligt og meningsfuldt overhovedet at omtale grupper af børn i den danske folkeskole som muslimske elever.I 1970 gik det op for det officielle Danmark, at ”gæstearbejdernes” børn var blevet elever i folkeskolen – eller burde blive det. Der blev oprettet modtagelsesklasser og klinikker for ”fremmedsprogede elever”, der blev iværksat skolerejser til ”jugoslaviske elevers” landsbyer og særlige ”tyrkiske pigeklasser”. ”Kineserbørns” spisevaner blev beskrevet pædagogisk, og der blev udarbejdet kommunale rapporter om elevernes ”kulturelle splittelse”.Betegnelserne for eleverne ændrede sig i løbet af årene – fra fremmedarbejderbørn, tosprogede elever til muslimske elever – og det samme gjorde rammerne for at fortolke, beskrive og håndtere dem. Bogen undersøger, hvordan kultur og religion i den proces blev genstand for både interesse og problematisering. Og hvordan dette har været med til at forme det rum, elever, deres forældre og lærere manøvrerer i.

AB - 'Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed 'handler ikke om muslimer. Den handler om, hvordan det blev muligt og meningsfuldt overhovedet at omtale grupper af børn i den danske folkeskole som muslimske elever.I 1970 gik det op for det officielle Danmark, at ”gæstearbejdernes” børn var blevet elever i folkeskolen – eller burde blive det. Der blev oprettet modtagelsesklasser og klinikker for ”fremmedsprogede elever”, der blev iværksat skolerejser til ”jugoslaviske elevers” landsbyer og særlige ”tyrkiske pigeklasser”. ”Kineserbørns” spisevaner blev beskrevet pædagogisk, og der blev udarbejdet kommunale rapporter om elevernes ”kulturelle splittelse”.Betegnelserne for eleverne ændrede sig i løbet af årene – fra fremmedarbejderbørn, tosprogede elever til muslimske elever – og det samme gjorde rammerne for at fortolke, beskrive og håndtere dem. Bogen undersøger, hvordan kultur og religion i den proces blev genstand for både interesse og problematisering. Og hvordan dette har været med til at forme det rum, elever, deres forældre og lærere manøvrerer i.

KW - History of education

KW - Religion, state and school

KW - Culture

KW - Muslimness

KW - Migration

KW - Danishness

UR - http://www.tiderneskifter.dk/default.asp?pid=2&bogid=773

M3 - Bog

SN - 9788702213621

BT - Kulturforklaring

PB - Tiderne Skifter

CY - København

ER -

Buchardt M. Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed. 1 udg. København: Tiderne Skifter, 2016. 208 s.