Projekter pr. år
Abstrakt
I perioden 5. marts 2020 - 30. november 2021 kørte to grønne shuttle-busser på
Astrupstien i Aalborg Øst fra nord til syd og tilbage igen, som led i Smart Bus-projektet - Aalborg Kommunes længe ventede test af førerløse busser. Det første projekt af sin art i Danmark.
At lave Danmarks første forsøg med førerløse busser forpligter til at indsamle viden og evaluere for at blive klogere på mulighederne med den nye mobilitetsteknologi. Behovet for at dokumentere erfaringerne forstærkes yderligere af, at forsøget med de førerløse busser i Aalborg Øst er tænkt ind i områdets byplanmæssige udvikling og derved skaber en unik mulighed for at undersøge, hvordan den konkrete by- og transportkontekst spiller sammen
med teknologien, og hvordan mennesker anvender og oplever teknologien som en del af i deres by og hverdag.
På den baggrund indgik Aalborg Kommune og Center for Mobilitet og Urbane Studier (C-MUS), Aalborg Universitet, i 2017 et samarbejde omkring forsøgsprojektet. Aalborg Universitet skulle følge, dokumentere og analysere forsøget via kvalitative undersøgelser af mødet mellem menneske, by og teknologi.
Det er resultatet af denne flerårige undersøgelse, som er gengivet i denne rapport.
Astrupstien i Aalborg Øst fra nord til syd og tilbage igen, som led i Smart Bus-projektet - Aalborg Kommunes længe ventede test af førerløse busser. Det første projekt af sin art i Danmark.
At lave Danmarks første forsøg med førerløse busser forpligter til at indsamle viden og evaluere for at blive klogere på mulighederne med den nye mobilitetsteknologi. Behovet for at dokumentere erfaringerne forstærkes yderligere af, at forsøget med de førerløse busser i Aalborg Øst er tænkt ind i områdets byplanmæssige udvikling og derved skaber en unik mulighed for at undersøge, hvordan den konkrete by- og transportkontekst spiller sammen
med teknologien, og hvordan mennesker anvender og oplever teknologien som en del af i deres by og hverdag.
På den baggrund indgik Aalborg Kommune og Center for Mobilitet og Urbane Studier (C-MUS), Aalborg Universitet, i 2017 et samarbejde omkring forsøgsprojektet. Aalborg Universitet skulle følge, dokumentere og analysere forsøget via kvalitative undersøgelser af mødet mellem menneske, by og teknologi.
Det er resultatet af denne flerårige undersøgelse, som er gengivet i denne rapport.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aalborg |
---|---|
Forlag | Institut for Arkitektur og Medieteknologi |
Antal sider | 147 |
Status | Udgivet - aug. 2022 |
Navn | Skriftserie: Arkitektur & Design (A&D Files) |
---|---|
Vol/bind | 202 |
ISSN | 1603-6204 |
Bibliografisk note
Forskningsarbejdet er finansieret af Aalborg Kommune, Interreg-projektet ART-FORUM (2018-22) og Aalborg Universitet.Emneord
- urban design
- mobilitet
- førerløse køretøjer
- lokalsamfund
- bløde trafikanter
- byudvikling
- byomdannelse
- forstad
- fællesskaber
- byrum
- teknologi
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Art.Forum: Automated Road Transport for the North Sea Region
Lanng, D. B., Hougaard, I. B., Jensen, O. B., Uggerhøj, G. R., Borg, S. R. & Faris, A.
01/03/2019 → 01/10/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
DFB: Evaluering af førerløse busser, Aalborg Øst
Lanng, D. B., Borg, S. R., Uggerhøj, G. R., Jensen, O. B., Smith, S. R., Faris, A. & Hougaard, I. B.
01/01/2018 → 01/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning