Abstract
Vi er nødt til at tage alvorligt, at vi ikke er i mål med at skabe gode udviklings-betingelser for de omkring 20 procent af danske børn, der vokser op i udsatte omstændigheder begyndende fra den helt tidlige barndom. At skabe gode udviklingsbetingelser for udsatte børn i dagtilbud er ikke alene det enkelte dagtilbuds ansvar, men en forpligtelse, der deles på tværs af lovgivning gennem forvaltning af området i kommunerne til dagtilbuddets ledelse og de medarbejdere, der i sidste led udgør de kvaliteter, der møder børnene i deres dagtilbudshverdag. I artiklen gives en række perspektiver på, hvordan man i dagtilbud kan arbejde med at udvikle inkluderende læringsmiljøer, der skaber gode betingelser for alle børns udvikling, trivsel og læring.
Bidragets oversatte titel | Quality in inclusion in daycare |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 60 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 26-40 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Inklusion
- Forebyggelse
- Monitorering og evaluering
- Kvalitetsudvikling
- Whole System Approach
- Organisatorisk læring
- Faglig ledelse
- Ledelse
- Dagtilbud
- Daginstitutioner
- Kollektiv efficacy
- Udsathed