Kvalitet i inklusion i dagtilbud

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Vi er nødt til at tage alvorligt, at vi ikke er i mål med at skabe gode udvik­lings-betingelser for de omkring 20 procent af danske børn, der vokser op i udsatte omstændigheder begyndende fra den helt tidlige barndom. At skabe gode udviklingsbetingelser for udsatte børn i dagtilbud er ikke alene det en­kelte dagtilbuds ansvar, men en forpligtelse, der deles på tværs af lovgivning gennem forvaltning af området i kommunerne til dagtilbuddets ledelse og de medarbejdere, der i sidste led udgør de kvaliteter, der møder børnene i deres dagtilbudshverdag. I artiklen gives en række perspektiver på, hvordan man i dagtilbud kan arbejde med at udvikle inkluderende læringsmiljøer, der skaber gode betingelser for alle børns udvikling, trivsel og læring.
Bidragets oversatte titelQuality in inclusion in daycare
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind60
Udgave nummer4
Sider (fra-til)26-40
Antal sider14
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Inklusion
  • Forebyggelse
  • Monitorering og evaluering
  • Kvalitetsudvikling
  • Whole System Approach
  • Organisatorisk læring
  • Faglig ledelse
  • Ledelse
  • Dagtilbud
  • Daginstitutioner
  • Kollektiv efficacy
  • Udsathed

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Kvalitet i inklusion i dagtilbud'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater