Abstrakt
Kontrol og sikring af kvaliteten i videregående uddannelser er en form for programevaluering. I de europæiske lande har der de sidste 30 år været stærkt fokus på dette område, og der er blevet etableret nationale systemer for kvalitetssikring. I Danmark har udviklingen været præget af to modeller for kvalitetssikring; først evalueringscenteret for de videregående uddannelser, som i 1990’erne stod for turnusevalueringer af uddannelser på tværs af institutioner; dernæst etableringen af akkrediteringssystemet med tilhørende evalueringsenheder i de seneste år. I artiklen beskrives og diskuteres disse systemer og deres indlejring i en uddannelsespolitik, som blandt andet har sigtet mod at indføre markedsmekanismer i det offentlige uddannelsessystem.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Udgave nummer | 11 |
Sider (fra-til) | 30-36 |
ISSN | 1903-8143 |
Status | Udgivet - dec. 2011 |