Læringslyst og læringsvilje

Susanne Murning, Aase Haubro Bitsch Ebbensgaard

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.
    Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.
    OriginalsprogDansk
    TitelFrafald i erhvervsuddannelserne
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen
    Antal sider16
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2011
    Udgave1
    Sider135-151
    ISBN (Trykt)978-87-786-7384-8
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • Gymnasiet
    • Uddannelsesvalg
    • Deltagelse
    • Læringslyst
    • Læring
    • Positionering

    Citationsformater