Læreres og lærerstuderendes forståelse af computationel tankegang i relation til matematikundervisningen: Et hermeneutisk litteraturinterview

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Formålet med denne artikel er at undersøge eksisterende litteratur for at skabe overblikover viden, der relaterer sig til læreres og lærerstuderendes holdninger til og forståelse af begrebet computational thinking (CT) i relation til matematikfaget. Der er arbejdet ud fra en hermeneutisk forståelse i tilblivelsen af litteraturreviewet, og i alt indgår seks centrale tekster. Det identificeres, at lærerne og de lærerstuderende ofteikke har kendskab til CT, og de mangler klare idéer til, hvordan det kan inddrages i undervisningen. Det ses derfor centralt, at lærerne og de lærerstuderende igennemkompetenceudvikling støttes i at udvikle brugen af CT igennem didaktiskefaglige situationer, de kan relatere til egen undervisningspraksis. Ved at have fokus på kompetenceudvikling kunne der ses en ændring i deltagernes forståelse af CT,særligt i relation til fagområdet matematik. Ligeledes var arbejdet med højniveauprogrammeringssprog med til at udvikle lærernes og de lærerstuderendes forståelse for CT og herunder også deres matematiske begrebsforståelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i Læreruddannelse og Profession
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)77-103
Antal sider27
StatusUdgivet - 1 dec. 2019

Emneord

  • professionsdidaktik
  • Teknologi
  • Computational thinking

Citationsformater