Læreres vilkår for at udvikle en naturfaglig kultur omkring natur/teknik

Martin Krabbe Sillasen, Søren Chr. Sørensen, Paola Valero

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Udvalgte resultater fra en empirisk undersøgelse af natur/teknik-læreres karakterisering af og holdning til forskellige samarbejdsrelationer og faktorer der kan støtte udviklingen af lokale naturfaglige kulturer på deres skole, præsenteres og diskuteres. Begrebet naturfaglig kultur i relation til natur/teknik diskuteres med den hensigt at pege på at spørgeskemaundersøgelsen giver vigtige oplysninger om lærernes opfattelse af deres egen praksis og de elementer som har betydning for at ændre lokale naturfaglige kulturer. Resultaterne viser bl.a. at natur/teknik-lærerne oftest samarbejder tæt på egen praksis med kolleger om deres natur/teknik-undervisning, at disse kolleger ikke nødvendigvis er natur/teknik-lærere, men at de opfatter samarbejdet med andre natur/teknik-lærere som
    vigtigst for deres undervisning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Vol/bind2
    Antal sider16
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - jun. 2010

    Citationsformater