Læreruddannelse i et professionsdidaktisk perspektiv: Hvordan kan læreruddannelsen afsætte sig spor i praksis?

Birthe Lund, Lars Lindhart

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I artiklen diskuteres, hvordan læreruddannelsen i et professionsdidaktisk perspektiv gennem større praksiscentrering kan udvikle centrale professionskompetencer, så læreruddannelsen derved kan sætte sig større spor i professionsudøvernes praksis. Nyere undersøgelser peger nemlig på, at læreruddannelsen ikke indvirker på professionsudøvelsen i det ønskede omfang. Da læreruddannelsen formentlig er den uddannelse der er undergået flest forandringer i de seneste årtier, og en af de professioner, der konstant er under kritisk bevågenhed, indikeres, at der ikke er "blind" tillid til, at professionen formår at indfri de mange og forskelligartede forventninger, hvilket betyder, at lærernes professionalitet og autonomi i stigende omfang udfordres, og kravene til læreruddannelsen forøges. Det diskuteres, om et højt teoretisk niveau, øget refleksion og mere praktik er svaret herpå.

     

    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Udgave1
    ISBN (Trykt)978-87-7307-949-2
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • læreruddannelse

    Citationsformater