Læring fra forskningssamarbejdet 'Nordsøens Digitale Lag'

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

374 Downloads (Pure)

Resumé

Denne afrapportering dokumenterer de overordnede indsigter fra forskningssamarbejdet ‘Nordsøens Digitale Lag’ mellem Nordsøen Oceanarium og Center for Interaktive Digitale Medier og Oplevelsesdesign (InDiMedia) ved Aalborg Universitet. Projektets omdrejningspunkt har været en række innovationsforløb omkring udviklingen af digitalt oplevelsesdesign i formidlingen af Nordsøen Oceanariums udstilling. Den genererede viden fra disse forløb opsummeres i det følgende i en række strategiske design principper, til brug i det løbende arbejde med at integrere et digitalt lag til Nordsøens indeværende 2025 strategi.

Afrapporteringen skildrer følgende forløb:
1. Konceptudvikling, udvikling og implementering af den mobile applikation ‘Nordsøen Movie Maker’.
2.Konceptudvikling og strategisamarbejde omkring projektet ‘Fisk som Mad’ i samarbejde med projektgrupper fra AAU.
3. Deltagelsen i de to User-Driven Creative Academy (U-CrAc) innovationsforløb i samarbejde med AAU og UCN.

De enkeltestående forløb opsummeres, hvorfra læringen fra forløbet udtrækkes i principper, såvel som strategiske anbefalinger mod fremtidige projekter. Som baggrund og reference for principperne anvendes ‘Tre Domæners Modellen’ (3D-modellen) - en model for strategisk digital designtænkning udviklet af Peter Vistisen. Ud fra modellen illustreres det, hvordan forholdet mellem Nordsøens gæster og Nordsøen som organisationen står i relation til de teknologiske muligheder og udfordringer med nye digitale teknologier.
OriginalsprogDansk
Antal sider41
Rekvirerende organisationNordsøen Oceanarium
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • nordsøen
  • digitale medier
  • design
  • Experience
  • Oplevelsesdesign
  • Augmented Reality
  • smartphone
  • mobile experience

Citer dette

@book{eb5d94b187234faca18bab210cb14e9b,
title = "L{\ae}ring fra forskningssamarbejdet 'Nords{\o}ens Digitale Lag'",
abstract = "Denne afrapportering dokumenterer de overordnede indsigter fra forskningssamarbejdet ‘Nords{\o}ens Digitale Lag’ mellem Nords{\o}en Oceanarium og Center for Interaktive Digitale Medier og Oplevelsesdesign (InDiMedia) ved Aalborg Universitet. Projektets omdrejningspunkt har v{\ae}ret en r{\ae}kke innovationsforl{\o}b omkring udviklingen af digitalt oplevelsesdesign i formidlingen af Nords{\o}en Oceanariums udstilling. Den genererede viden fra disse forl{\o}b opsummeres i det f{\o}lgende i en r{\ae}kke strategiske design principper, til brug i det l{\o}bende arbejde med at integrere et digitalt lag til Nords{\o}ens indev{\ae}rende 2025 strategi.Afrapporteringen skildrer f{\o}lgende forl{\o}b:1. Konceptudvikling, udvikling og implementering af den mobile applikation ‘Nords{\o}en Movie Maker’.2.Konceptudvikling og strategisamarbejde omkring projektet ‘Fisk som Mad’ i samarbejde med projektgrupper fra AAU.3. Deltagelsen i de to User-Driven Creative Academy (U-CrAc) innovationsforl{\o}b i samarbejde med AAU og UCN.De enkeltest{\aa}ende forl{\o}b opsummeres, hvorfra l{\ae}ringen fra forl{\o}bet udtr{\ae}kkes i principper, s{\aa}vel som strategiske anbefalinger mod fremtidige projekter. Som baggrund og reference for principperne anvendes ‘Tre Dom{\ae}ners Modellen’ (3D-modellen) - en model for strategisk digital designt{\ae}nkning udviklet af Peter Vistisen. Ud fra modellen illustreres det, hvordan forholdet mellem Nords{\o}ens g{\ae}ster og Nords{\o}en som organisationen st{\aa}r i relation til de teknologiske muligheder og udfordringer med nye digitale teknologier.",
keywords = "nords{\o}en, digitale medier, design, Experience, Oplevelsesdesign, Augmented Reality, smartphone, mobile experience",
author = "Peter Vistisen",
year = "2015",
language = "Dansk",

}

Læring fra forskningssamarbejdet 'Nordsøens Digitale Lag'. / Vistisen, Peter.

2015. 41 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

TY - RPRT

T1 - Læring fra forskningssamarbejdet 'Nordsøens Digitale Lag'

AU - Vistisen, Peter

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne afrapportering dokumenterer de overordnede indsigter fra forskningssamarbejdet ‘Nordsøens Digitale Lag’ mellem Nordsøen Oceanarium og Center for Interaktive Digitale Medier og Oplevelsesdesign (InDiMedia) ved Aalborg Universitet. Projektets omdrejningspunkt har været en række innovationsforløb omkring udviklingen af digitalt oplevelsesdesign i formidlingen af Nordsøen Oceanariums udstilling. Den genererede viden fra disse forløb opsummeres i det følgende i en række strategiske design principper, til brug i det løbende arbejde med at integrere et digitalt lag til Nordsøens indeværende 2025 strategi.Afrapporteringen skildrer følgende forløb:1. Konceptudvikling, udvikling og implementering af den mobile applikation ‘Nordsøen Movie Maker’.2.Konceptudvikling og strategisamarbejde omkring projektet ‘Fisk som Mad’ i samarbejde med projektgrupper fra AAU.3. Deltagelsen i de to User-Driven Creative Academy (U-CrAc) innovationsforløb i samarbejde med AAU og UCN.De enkeltestående forløb opsummeres, hvorfra læringen fra forløbet udtrækkes i principper, såvel som strategiske anbefalinger mod fremtidige projekter. Som baggrund og reference for principperne anvendes ‘Tre Domæners Modellen’ (3D-modellen) - en model for strategisk digital designtænkning udviklet af Peter Vistisen. Ud fra modellen illustreres det, hvordan forholdet mellem Nordsøens gæster og Nordsøen som organisationen står i relation til de teknologiske muligheder og udfordringer med nye digitale teknologier.

AB - Denne afrapportering dokumenterer de overordnede indsigter fra forskningssamarbejdet ‘Nordsøens Digitale Lag’ mellem Nordsøen Oceanarium og Center for Interaktive Digitale Medier og Oplevelsesdesign (InDiMedia) ved Aalborg Universitet. Projektets omdrejningspunkt har været en række innovationsforløb omkring udviklingen af digitalt oplevelsesdesign i formidlingen af Nordsøen Oceanariums udstilling. Den genererede viden fra disse forløb opsummeres i det følgende i en række strategiske design principper, til brug i det løbende arbejde med at integrere et digitalt lag til Nordsøens indeværende 2025 strategi.Afrapporteringen skildrer følgende forløb:1. Konceptudvikling, udvikling og implementering af den mobile applikation ‘Nordsøen Movie Maker’.2.Konceptudvikling og strategisamarbejde omkring projektet ‘Fisk som Mad’ i samarbejde med projektgrupper fra AAU.3. Deltagelsen i de to User-Driven Creative Academy (U-CrAc) innovationsforløb i samarbejde med AAU og UCN.De enkeltestående forløb opsummeres, hvorfra læringen fra forløbet udtrækkes i principper, såvel som strategiske anbefalinger mod fremtidige projekter. Som baggrund og reference for principperne anvendes ‘Tre Domæners Modellen’ (3D-modellen) - en model for strategisk digital designtænkning udviklet af Peter Vistisen. Ud fra modellen illustreres det, hvordan forholdet mellem Nordsøens gæster og Nordsøen som organisationen står i relation til de teknologiske muligheder og udfordringer med nye digitale teknologier.

KW - nordsøen

KW - digitale medier

KW - design

KW - Experience

KW - Oplevelsesdesign

KW - Augmented Reality

KW - smartphone

KW - mobile experience

M3 - Rapport

BT - Læring fra forskningssamarbejdet 'Nordsøens Digitale Lag'

ER -