Abstract
Dette kapitel centrerer sig om begrebet ’personligt lederskab’. Begrebet har vundet
indpas i det danske ledelsessprog gennem de sidste 10 år i et omfang, så der
nu undervises i personligt lederskab på mange lederuddannelser – private såvel
som offentligt finansierede. Kapitlet redegør for begrebets teoretiske grundlag
og søger derefter, gennem en række interviews med ledere, der har taget et diplommodul i personligt lederskab, at undersøge, hvorledes personligt lederskab
tager sig ud i praksis. På denne vis søger kapitlet at give et mere nuanceret bud
på, hvad det personlige lederskab er, og hvordan personlig ledelse tager sig ud i
danske organisationer anno 2017.
indpas i det danske ledelsessprog gennem de sidste 10 år i et omfang, så der
nu undervises i personligt lederskab på mange lederuddannelser – private såvel
som offentligt finansierede. Kapitlet redegør for begrebets teoretiske grundlag
og søger derefter, gennem en række interviews med ledere, der har taget et diplommodul i personligt lederskab, at undersøge, hvorledes personligt lederskab
tager sig ud i praksis. På denne vis søger kapitlet at give et mere nuanceret bud
på, hvad det personlige lederskab er, og hvordan personlig ledelse tager sig ud i
danske organisationer anno 2017.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Redaktører | Hanne Dauer Keller, Søren Frimann |
Antal sider | 25 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 69-94 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7112-666-2 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-665-5 |
Status | Udgivet - 2017 |
Navn | Organizational Learning and Management Studies |
---|---|
Nummer | 3 |
ISSN | 2446-1814 |
Emneord
- Læring, Lederuddannelse, DEt personlige lederskab, transfer