Læring inden for hjemmet som praksis-arrangement: Gør-det-selv projekter, identitet og materialitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Hjemmet udgør en vigtig lokalitet og ramme for familiers hverdagsliv, som udfolder sig gennem en mangfoldighed af gensidigt betingede praksisser. Hjemmet som materialitet kan samtidig udgøre selve genstanden for praksisser, sådan som det er tilfældet med gør-det-selv-renovering, hvor beboerne omskaber hjemmets materialitet. Gør-det-selv-projekter udgør konkrete læringsforløb, som i høj grad afspejler, at praksissen er sammenvævet med både hjemmets sociale relationer og materielle organisering. Denne artikel vil med afsæt i interview med boligejere analysere, hvordan disse tilegner sig gør-det-selv-praksissen. Et centralt begreb er her læring, og artiklen undersøger, på hvilke måder kombinationen af situeret læring og praksisteorier kan inspirere til en mere kvalificeret forståelse af praksissers spredning og tilegnelse gennem læring. Analysen viser bl.a., at den praktiske interaktion med det materielle spiller en væsentlig rolle for læringsforløbet knyttet til gør-det-selv-praksissen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind26. årg.
Udgave nummer102
Sider (fra-til)80-93
Antal sider14
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - dec. 2016

Citationsformater