Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle: et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk

Stine Bylin Bundgaard

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

388 Downloads (Pure)

Resumé

Afhandlingen undersøger, hvordan erhvervsnetværk som senmoderne fællesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe værdi hos den enkelte såvel som helhed. Dette søges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetværket Arctic Business Network.
Undersøgelsen er drevet af det empiriske arbejde med netværket og afsættet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis.
Forskningen søger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og fællesskab for på baggrund af dette at fremhæve potentialer for forandring.
Forskningen fremhæver netværket som besiddende et læringspotentiale, og søger dermed en redefinition af organiseringsformen med afsæt i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der må således fokuseres på de møder og den rammesætning, hvori medlemmerne har mulighed for at påvirke hinandens såvel som netværkets identitet. Afhandlingen søger på baggrund af dette at diskutere læringsmæssige potentialer, samt hvordan netværket kan placere sig som et senmoderne fællesskab i spændet mellem styring og ikke-styring.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider287
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-746-1
DOI
StatusUdgivet - 2016
NavnPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Ph.d.-vejleder:
Lektor Michael Paulsen, Syddansk Universitet

Tidligere ph.d. vejleder:
Professor MSO Morten Karnøe Søndergaard, Aalborg Universitet

Ph.d. bi-Vejleder:
Professor MSO Lars Qvortrup, Aalborg Universitet

Citer dette

Bundgaard, S. B. (2016). Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle: et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00044
Bundgaard, Stine Bylin. / Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle : et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 287 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{3889d078859948f0afef78c6cb0e9ed9,
title = "L{\ae}ring og videndeling i erhvervsnetv{\ae}rk p{\aa} tv{\ae}rs af forskelle: et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetv{\ae}rk",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger, hvordan erhvervsnetv{\ae}rk som senmoderne f{\ae}llesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe v{\ae}rdi hos den enkelte s{\aa}vel som helhed. Dette s{\o}ges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetv{\ae}rket Arctic Business Network. Unders{\o}gelsen er drevet af det empiriske arbejde med netv{\ae}rket og afs{\ae}ttet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis. Forskningen s{\o}ger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og f{\ae}llesskab for p{\aa} baggrund af dette at fremh{\ae}ve potentialer for forandring.Forskningen fremh{\ae}ver netv{\ae}rket som besiddende et l{\ae}ringspotentiale, og s{\o}ger dermed en redefinition af organiseringsformen med afs{\ae}t i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der m{\aa} s{\aa}ledes fokuseres p{\aa} de m{\o}der og den rammes{\ae}tning, hvori medlemmerne har mulighed for at p{\aa}virke hinandens s{\aa}vel som netv{\ae}rkets identitet. Afhandlingen s{\o}ger p{\aa} baggrund af dette at diskutere l{\ae}ringsm{\ae}ssige potentialer, samt hvordan netv{\ae}rket kan placere sig som et senmoderne f{\ae}llesskab i sp{\ae}ndet mellem styring og ikke-styring.",
author = "Bundgaard, {Stine Bylin}",
note = "Ph.d.-vejleder: Lektor Michael Paulsen, Syddansk Universitet Tidligere ph.d. vejleder: Professor MSO Morten Karn{\o}e S{\o}ndergaard, Aalborg Universitet Ph.d. bi-Vejleder: Professor MSO Lars Qvortrup, Aalborg Universitet",
year = "2016",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00044",
language = "Dansk",
series = "Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Bundgaard, SB 2016, Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle: et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00044

Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle : et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. / Bundgaard, Stine Bylin.

Aalborg Universitetsforlag, 2016. 287 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle

T2 - et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk

AU - Bundgaard, Stine Bylin

N1 - Ph.d.-vejleder: Lektor Michael Paulsen, Syddansk Universitet Tidligere ph.d. vejleder: Professor MSO Morten Karnøe Søndergaard, Aalborg Universitet Ph.d. bi-Vejleder: Professor MSO Lars Qvortrup, Aalborg Universitet

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Afhandlingen undersøger, hvordan erhvervsnetværk som senmoderne fællesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe værdi hos den enkelte såvel som helhed. Dette søges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetværket Arctic Business Network. Undersøgelsen er drevet af det empiriske arbejde med netværket og afsættet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis. Forskningen søger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og fællesskab for på baggrund af dette at fremhæve potentialer for forandring.Forskningen fremhæver netværket som besiddende et læringspotentiale, og søger dermed en redefinition af organiseringsformen med afsæt i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der må således fokuseres på de møder og den rammesætning, hvori medlemmerne har mulighed for at påvirke hinandens såvel som netværkets identitet. Afhandlingen søger på baggrund af dette at diskutere læringsmæssige potentialer, samt hvordan netværket kan placere sig som et senmoderne fællesskab i spændet mellem styring og ikke-styring.

AB - Afhandlingen undersøger, hvordan erhvervsnetværk som senmoderne fællesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe værdi hos den enkelte såvel som helhed. Dette søges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetværket Arctic Business Network. Undersøgelsen er drevet af det empiriske arbejde med netværket og afsættet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis. Forskningen søger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og fællesskab for på baggrund af dette at fremhæve potentialer for forandring.Forskningen fremhæver netværket som besiddende et læringspotentiale, og søger dermed en redefinition af organiseringsformen med afsæt i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der må således fokuseres på de møder og den rammesætning, hvori medlemmerne har mulighed for at påvirke hinandens såvel som netværkets identitet. Afhandlingen søger på baggrund af dette at diskutere læringsmæssige potentialer, samt hvordan netværket kan placere sig som et senmoderne fællesskab i spændet mellem styring og ikke-styring.

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00044

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00044

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet

BT - Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Bundgaard SB. Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle: et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 287 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00044