Læring som improviseret udvikling af praksis

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

Resumé

Med afsæt i forfatterens fænomenografiske studie af amerikanske musikeres oplevelse af det at jamme diskuterer artiklen, hvorvidt jam-bandets spontant improviserende praksis kan give ny forståelse af rytmiske musikeres læring som et overordnet socialt fænomen. Ved at betragte jam-bandets praksis i socialt læringsteoretisk blik argumenteres for at se den skabende praksis som en kollektivt rettet bevægelse mod nye handlemuligheder. Herved udfolder sig et stadigt udvidet læringsrum, hvor musikernes forandrede deltagelsesmåde og musikkens forandrede udtryk ses som én og samme bevægelse.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2010
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Læring
  • handlemuligheder
  • rytmisk musik
  • jam session
  • social læringsteori

Citer dette

@misc{144b947278c043dba31bb6734dfc7ac5,
title = "L{\ae}ring som improviseret udvikling af praksis",
abstract = "Med afs{\ae}t i forfatterens f{\ae}nomenografiske studie af amerikanske musikeres oplevelse af det at jamme diskuterer artiklen, hvorvidt jam-bandets spontant improviserende praksis kan give ny forst{\aa}else af rytmiske musikeres l{\ae}ring som et overordnet socialt f{\ae}nomen. Ved at betragte jam-bandets praksis i socialt l{\ae}ringsteoretisk blik argumenteres for at se den skabende praksis som en kollektivt rettet bev{\ae}gelse mod nye handlemuligheder. Herved udfolder sig et stadigt udvidet l{\ae}ringsrum, hvor musikernes forandrede deltagelsesm{\aa}de og musikkens forandrede udtryk ses som {\'e}n og samme bev{\ae}gelse.",
keywords = "L{\ae}ring, handlemuligheder, rytmisk musik, jam session, social l{\ae}ringsteori",
author = "Lars Brinck",
year = "2010",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

Læring som improviseret udvikling af praksis. / Brinck, Lars.

2010, .

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

TY - ICOMM

T1 - Læring som improviseret udvikling af praksis

AU - Brinck, Lars

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Med afsæt i forfatterens fænomenografiske studie af amerikanske musikeres oplevelse af det at jamme diskuterer artiklen, hvorvidt jam-bandets spontant improviserende praksis kan give ny forståelse af rytmiske musikeres læring som et overordnet socialt fænomen. Ved at betragte jam-bandets praksis i socialt læringsteoretisk blik argumenteres for at se den skabende praksis som en kollektivt rettet bevægelse mod nye handlemuligheder. Herved udfolder sig et stadigt udvidet læringsrum, hvor musikernes forandrede deltagelsesmåde og musikkens forandrede udtryk ses som én og samme bevægelse.

AB - Med afsæt i forfatterens fænomenografiske studie af amerikanske musikeres oplevelse af det at jamme diskuterer artiklen, hvorvidt jam-bandets spontant improviserende praksis kan give ny forståelse af rytmiske musikeres læring som et overordnet socialt fænomen. Ved at betragte jam-bandets praksis i socialt læringsteoretisk blik argumenteres for at se den skabende praksis som en kollektivt rettet bevægelse mod nye handlemuligheder. Herved udfolder sig et stadigt udvidet læringsrum, hvor musikernes forandrede deltagelsesmåde og musikkens forandrede udtryk ses som én og samme bevægelse.

KW - Læring

KW - handlemuligheder

KW - rytmisk musik

KW - jam session

KW - social læringsteori

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

ER -