Abstract
Læring står centralt i professionelle læringsfællesskaber, men der er mange forskellige forståelser af læring og læreprocessers forløb. Derfor præsenterer kapitlet, hvorledes forskellige læringsteorier kan bidrage til at forstå og analysere læreprocesser og læringspotentialer samt barrierer og udfordringer i professionelle læringsfællesskaber. Konkret foreslås det, at man aktivt forholder sig til begreber som refleksion, praksisfællesskab og læreprocesser, når man vil arbejde med professionelle læringsfællesskaber.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionelle læringssamarbejder : på langs og på tværs i ungdomsuddannelser |
Redaktører | Henriette Duch |
Antal sider | 12 |
Forlag | Dafolo Forlag A/S |
Publikationsdato | 15 apr. 2021 |
Sider | 47-58 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788772340487 |
Status | Udgivet - 15 apr. 2021 |
Bibliografisk note
Der finder mange former for samarbejde sted på ungdomsuddannelser, nogle er formaliserede, og nogle er uformelle. Denne antologi har disse forskellige former for samarbejde som sit genstandsfelt og samler dem under et fælles begreb: professionelle læringsfællesskaber (PLF).Antologiens tekster henvender sig til ledere og lærere, fordi samarbejde foregår på tværs af opgavedeling inden for de enkelte uddannelser. For på tværs af funktioner er der netop en fælles interesse i og et behov for at løse nye opgaver, hvad enten der er tale om planlægningsmæssige opgaver eller opgaver på tværs af fag, omkring en klasse eller en faggruppe.
Antologiens tekster går på langs i forhold til ungdomsuddannelser, selvom de empiriske eksempler særlig er hentet fra gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.
Emneord
- Læringsfællesskaber
- Erhvervsuddannelse
- Læreprocesser
- Ungdomsuddannelse