Læringsspil, lærerroller og didaktisk design

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

I de senere år har der været øget fokus på computerspil til undervisningsbrug. Der er både i Danmark (se f.eks. Birch Andreasen, Meyer og Rattleff, 2008 samt Drotner og Illum Hansen, 2009) og i Europa (OECD 2009) politisk fokus på digitale læremidler og deres anvendelse i undervisningen. Danske skoler og kommuner køber licenser til et stigende antal læremidler med forskellige grader af spilbaserede aktiviteter (Købmand Petersen et al., 2010). Der findes en mangfoldighed af tilgange til anvendelse af computerspil til undervisningsbrug. Man kan populært formuleret have en tilgang til undervisning og læring med, i, og/eller gennem computerspil (Brund & Hanghøj, 2010). I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan to danskudviklede læremidler (Mingoville.com og GlobalConflicts.eu) med forskellige læringsspilstilgange bliver aktører i klasseværelser i Danmark og globalt. Artiklen tager afsæt i empiriske eksempler fra forskningsprojektet 'Serious Games on a Global Market Place' (2007-2011), hvor vi har fulgt de to læremidlers veje ind i og ud af forskellige uddannelsessammenhænge i forskellige lande. Artiklen beskriver og diskuterer variationer i grundkonstruktionen af spil, i de måder de aktualiseres på, når de tages i brug, didaktisk design i relation til læreren i og med spil, og konstruktioner af læreren/lærerroller i og med spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind58
Udgave nummer4
Sider (fra-til)25-32
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2010
Udgivet eksterntJa

Citationsformater