Læringsspil, lærerroller og didaktisk design

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

I de senere år har der været øget fokus på computerspil til undervisningsbrug. Der er både i Danmark (se f.eks. Birch Andreasen, Meyer og Rattleff, 2008 samt Drotner og Illum Hansen, 2009) og i Europa (OECD 2009) politisk fokus på digitale læremidler og deres anvendelse i undervisningen. Danske skoler og kommuner køber licenser til et stigende antal læremidler med forskellige grader af spilbaserede aktiviteter (Købmand Petersen et al., 2010). Der findes en mangfoldighed af tilgange til anvendelse af computerspil til undervisningsbrug. Man kan populært formuleret have en tilgang til undervisning og læring med, i, og/eller gennem computerspil (Brund & Hanghøj, 2010). I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan to danskudviklede læremidler (Mingoville.com og GlobalConflicts.eu) med forskellige læringsspilstilgange bliver aktører i klasseværelser i Danmark og globalt. Artiklen tager afsæt i empiriske eksempler fra forskningsprojektet 'Serious Games on a Global Market Place' (2007-2011), hvor vi har fulgt de to læremidlers veje ind i og ud af forskellige uddannelsessammenhænge i forskellige lande. Artiklen beskriver og diskuterer variationer i grundkonstruktionen af spil, i de måder de aktualiseres på, når de tages i brug, didaktisk design i relation til læreren i og med spil, og konstruktioner af læreren/lærerroller i og med spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind58
Udgave nummer4
Sider (fra-til)25-32
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2010
Udgivet eksterntJa

Citer dette

@article{dbd0a19a504b469bb7cab0fe76cd50eb,
title = "L{\ae}ringsspil, l{\ae}rerroller og didaktisk design",
abstract = "I de senere {\aa}r har der v{\ae}ret {\o}get fokus p{\aa} computerspil til undervisningsbrug. Der er b{\aa}de i Danmark (se f.eks. Birch Andreasen, Meyer og Rattleff, 2008 samt Drotner og Illum Hansen, 2009) og i Europa (OECD 2009) politisk fokus p{\aa} digitale l{\ae}remidler og deres anvendelse i undervisningen. Danske skoler og kommuner k{\o}ber licenser til et stigende antal l{\ae}remidler med forskellige grader af spilbaserede aktiviteter (K{\o}bmand Petersen et al., 2010). Der findes en mangfoldighed af tilgange til anvendelse af computerspil til undervisningsbrug. Man kan popul{\ae}rt formuleret have en tilgang til undervisning og l{\ae}ring med, i, og/eller gennem computerspil (Brund & Hangh{\o}j, 2010). I denne artikel vil vi se n{\ae}rmere p{\aa}, hvordan to danskudviklede l{\ae}remidler (Mingoville.com og GlobalConflicts.eu) med forskellige l{\ae}ringsspilstilgange bliver akt{\o}rer i klassev{\ae}relser i Danmark og globalt. Artiklen tager afs{\ae}t i empiriske eksempler fra forskningsprojektet 'Serious Games on a Global Market Place' (2007-2011), hvor vi har fulgt de to l{\ae}remidlers veje ind i og ud af forskellige uddannelsessammenh{\ae}nge i forskellige lande. Artiklen beskriver og diskuterer variationer i grundkonstruktionen af spil, i de m{\aa}der de aktualiseres p{\aa}, n{\aa}r de tages i brug, didaktisk design i relation til l{\ae}reren i og med spil, og konstruktioner af l{\ae}reren/l{\ae}rerroller i og med spil.",
author = "Thorkild Hangh{\o}j and Mikala Hansb{\o}l and S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Meyer, {Bente Tobiesen}",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "58",
pages = "25--32",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "4",

}

Læringsspil, lærerroller og didaktisk design. / Hanghøj, Thorkild; Hansbøl, Mikala; Sørensen, Birgitte Holm; Meyer, Bente Tobiesen.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 58, Nr. 4, 2010, s. 25-32.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Læringsspil, lærerroller og didaktisk design

AU - Hanghøj, Thorkild

AU - Hansbøl, Mikala

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Meyer, Bente Tobiesen

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - I de senere år har der været øget fokus på computerspil til undervisningsbrug. Der er både i Danmark (se f.eks. Birch Andreasen, Meyer og Rattleff, 2008 samt Drotner og Illum Hansen, 2009) og i Europa (OECD 2009) politisk fokus på digitale læremidler og deres anvendelse i undervisningen. Danske skoler og kommuner køber licenser til et stigende antal læremidler med forskellige grader af spilbaserede aktiviteter (Købmand Petersen et al., 2010). Der findes en mangfoldighed af tilgange til anvendelse af computerspil til undervisningsbrug. Man kan populært formuleret have en tilgang til undervisning og læring med, i, og/eller gennem computerspil (Brund & Hanghøj, 2010). I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan to danskudviklede læremidler (Mingoville.com og GlobalConflicts.eu) med forskellige læringsspilstilgange bliver aktører i klasseværelser i Danmark og globalt. Artiklen tager afsæt i empiriske eksempler fra forskningsprojektet 'Serious Games on a Global Market Place' (2007-2011), hvor vi har fulgt de to læremidlers veje ind i og ud af forskellige uddannelsessammenhænge i forskellige lande. Artiklen beskriver og diskuterer variationer i grundkonstruktionen af spil, i de måder de aktualiseres på, når de tages i brug, didaktisk design i relation til læreren i og med spil, og konstruktioner af læreren/lærerroller i og med spil.

AB - I de senere år har der været øget fokus på computerspil til undervisningsbrug. Der er både i Danmark (se f.eks. Birch Andreasen, Meyer og Rattleff, 2008 samt Drotner og Illum Hansen, 2009) og i Europa (OECD 2009) politisk fokus på digitale læremidler og deres anvendelse i undervisningen. Danske skoler og kommuner køber licenser til et stigende antal læremidler med forskellige grader af spilbaserede aktiviteter (Købmand Petersen et al., 2010). Der findes en mangfoldighed af tilgange til anvendelse af computerspil til undervisningsbrug. Man kan populært formuleret have en tilgang til undervisning og læring med, i, og/eller gennem computerspil (Brund & Hanghøj, 2010). I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan to danskudviklede læremidler (Mingoville.com og GlobalConflicts.eu) med forskellige læringsspilstilgange bliver aktører i klasseværelser i Danmark og globalt. Artiklen tager afsæt i empiriske eksempler fra forskningsprojektet 'Serious Games on a Global Market Place' (2007-2011), hvor vi har fulgt de to læremidlers veje ind i og ud af forskellige uddannelsessammenhænge i forskellige lande. Artiklen beskriver og diskuterer variationer i grundkonstruktionen af spil, i de måder de aktualiseres på, når de tages i brug, didaktisk design i relation til læreren i og med spil, og konstruktioner af læreren/lærerroller i og med spil.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 58

SP - 25

EP - 32

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 4

ER -