Leadership Pipeline i den offentlige sektor

Thorkil Molly-Søholm, Kristian Aagaard Dahl

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Teorien Leadership Pipeline er de seneste ca. ti år vundet kraftigt frem som en deskriptiv ramme for ledelse og som et styrende paradigme for store internationale koncerners ledelsesinfrastruktur (Kaiser, 2011). Teorien beskriver bl.a. hvilke færdigheder, prioriteter og arbejdsværdier, der skal til for at løse ledelsesopgaven for ledere på hvert enkelt ledelsesniveau, og forbindes oftest med Charan, Drotter og Noel (2001), men trækker reelt på en bred tradition inden for organisationsteori og ledelsesteori. Denne artikel formidler resultaterne af et kvalitativt forskningsprojekt, der undersøgte, om Leadership pipelineteoriens Gennem en række kvalitative fokusgruppeinterviews med 100 ledere fra forskellige lederniveauer blev der arbejdet med disse spørgsmål. Analysen af dataene indikerer, at teorien skal suppleres af otte kompetencefelter. Afslutningsvist diskuteres begrænsninger i forskningsdesignet samt forskningsspørgsmål, der kan undersøges yderligere. I et bredere
perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver på, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kræver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestræbelse på at bidrage med svar på en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i kølvandet på Minnowbrook III konferencen: Hvad er den særlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?
OriginalsprogDansk
TidsskriftAkademisk kvarter / Academic Quarter
Vol/bind06
Sider (fra-til)9-29
Antal sider20
ISSN1904-0008
StatusUdgivet - 6 jun. 2013

Emneord

  • Ledelse
  • Offentlig organisation

Citer dette

Molly-Søholm, T., & Dahl, K. A. (2013). Leadership Pipeline i den offentlige sektor. Akademisk kvarter / Academic Quarter, 06, 9-29.
Molly-Søholm, Thorkil ; Dahl, Kristian Aagaard. / Leadership Pipeline i den offentlige sektor. I: Akademisk kvarter / Academic Quarter. 2013 ; Bind 06. s. 9-29.
@article{23cf877a97bb42e9b40b342e6b3f89f4,
title = "Leadership Pipeline i den offentlige sektor",
abstract = "Teorien Leadership Pipeline er de seneste ca. ti {\aa}r vundet kraftigt frem som en deskriptiv ramme for ledelse og som et styrende paradigme for store internationale koncerners ledelsesinfrastruktur (Kaiser, 2011). Teorien beskriver bl.a. hvilke f{\ae}rdigheder, prioriteter og arbejdsv{\ae}rdier, der skal til for at l{\o}se ledelsesopgaven for ledere p{\aa} hvert enkelt ledelsesniveau, og forbindes oftest med Charan, Drotter og Noel (2001), men tr{\ae}kker reelt p{\aa} en bred tradition inden for organisationsteori og ledelsesteori. Denne artikel formidler resultaterne af et kvalitativt forskningsprojekt, der unders{\o}gte, om Leadership pipelineteoriens Gennem en r{\ae}kke kvalitative fokusgruppeinterviews med 100 ledere fra forskellige lederniveauer blev der arbejdet med disse sp{\o}rgsm{\aa}l. Analysen af dataene indikerer, at teorien skal suppleres af otte kompetencefelter. Afslutningsvist diskuteres begr{\ae}nsninger i forskningsdesignet samt forskningssp{\o}rgsm{\aa}l, der kan unders{\o}ges yderligere. I et bredere perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver p{\aa}, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kr{\ae}ver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestr{\ae}belse p{\aa} at bidrage med svar p{\aa} en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i k{\o}lvandet p{\aa} Minnowbrook III konferencen: Hvad er den s{\ae}rlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?",
keywords = "Ledelse, Offentlig organisation",
author = "Thorkil Molly-S{\o}holm and Dahl, {Kristian Aagaard}",
year = "2013",
month = "6",
day = "6",
language = "Dansk",
volume = "06",
pages = "9--29",
journal = "Akademisk Kvarter",
issn = "1904-0008",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Molly-Søholm, T & Dahl, KA 2013, 'Leadership Pipeline i den offentlige sektor', Akademisk kvarter / Academic Quarter, bind 06, s. 9-29.

Leadership Pipeline i den offentlige sektor. / Molly-Søholm, Thorkil; Dahl, Kristian Aagaard.

I: Akademisk kvarter / Academic Quarter, Bind 06, 06.06.2013, s. 9-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Leadership Pipeline i den offentlige sektor

AU - Molly-Søholm, Thorkil

AU - Dahl, Kristian Aagaard

PY - 2013/6/6

Y1 - 2013/6/6

N2 - Teorien Leadership Pipeline er de seneste ca. ti år vundet kraftigt frem som en deskriptiv ramme for ledelse og som et styrende paradigme for store internationale koncerners ledelsesinfrastruktur (Kaiser, 2011). Teorien beskriver bl.a. hvilke færdigheder, prioriteter og arbejdsværdier, der skal til for at løse ledelsesopgaven for ledere på hvert enkelt ledelsesniveau, og forbindes oftest med Charan, Drotter og Noel (2001), men trækker reelt på en bred tradition inden for organisationsteori og ledelsesteori. Denne artikel formidler resultaterne af et kvalitativt forskningsprojekt, der undersøgte, om Leadership pipelineteoriens Gennem en række kvalitative fokusgruppeinterviews med 100 ledere fra forskellige lederniveauer blev der arbejdet med disse spørgsmål. Analysen af dataene indikerer, at teorien skal suppleres af otte kompetencefelter. Afslutningsvist diskuteres begrænsninger i forskningsdesignet samt forskningsspørgsmål, der kan undersøges yderligere. I et bredere perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver på, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kræver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestræbelse på at bidrage med svar på en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i kølvandet på Minnowbrook III konferencen: Hvad er den særlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?

AB - Teorien Leadership Pipeline er de seneste ca. ti år vundet kraftigt frem som en deskriptiv ramme for ledelse og som et styrende paradigme for store internationale koncerners ledelsesinfrastruktur (Kaiser, 2011). Teorien beskriver bl.a. hvilke færdigheder, prioriteter og arbejdsværdier, der skal til for at løse ledelsesopgaven for ledere på hvert enkelt ledelsesniveau, og forbindes oftest med Charan, Drotter og Noel (2001), men trækker reelt på en bred tradition inden for organisationsteori og ledelsesteori. Denne artikel formidler resultaterne af et kvalitativt forskningsprojekt, der undersøgte, om Leadership pipelineteoriens Gennem en række kvalitative fokusgruppeinterviews med 100 ledere fra forskellige lederniveauer blev der arbejdet med disse spørgsmål. Analysen af dataene indikerer, at teorien skal suppleres af otte kompetencefelter. Afslutningsvist diskuteres begrænsninger i forskningsdesignet samt forskningsspørgsmål, der kan undersøges yderligere. I et bredere perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver på, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kræver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestræbelse på at bidrage med svar på en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i kølvandet på Minnowbrook III konferencen: Hvad er den særlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?

KW - Ledelse

KW - Offentlig organisation

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 06

SP - 9

EP - 29

JO - Akademisk Kvarter

JF - Akademisk Kvarter

SN - 1904-0008

ER -