Abstract
I organisationer under forandring er lederens rolle og særligt det ledelsesmæssige krydspres og den indfydelse, krydspres har på det interpersonelle samspil i organisationer under forandring, trådt frem som et centralt emne i min forskning. De gruppedynamiske processer ’under overfaden’ i organisationen påvirker det menneskelige samspil og erfaringer med forandring sprocesser på en måde, som udfordrer det ledelsesmæssige rum. Det ledelsesmæssige krydspres skal forstås som det pres, der opstår i ledelse mellem implementeringen af politiske, overordnede ledelsesmæssige beslutninger og det, at kunne rumme de følelsesmæssige reaktioner og vanskeligheder i medarbejdergruppen, som de overordnede beslutninger kan medføre. I krydspresset mellem disse to positioner er der risiko for, at lederen ’vælger side’, og dermed undgår at forholde sig til kompleksiteten i forandringsprocessen.
Formålet med kapitlet er at præsentere forskningsresultaterne fra et aktionsforskningsprojekt med implementering af Skolereformen 2013-2014, hvor spørgsmålet om betydningen af krydspres og autorisation af ledelse for processen i organisationen var centralt.
Formålet med kapitlet er at præsentere forskningsresultaterne fra et aktionsforskningsprojekt med implementering af Skolereformen 2013-2014, hvor spørgsmålet om betydningen af krydspres og autorisation af ledelse for processen i organisationen var centralt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Dilemmaer i Ledelse |
Redaktører | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2016 |
Udgave | 1 |
Sider | 93-117 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-588-7 |
Status | Udgivet - 2016 |
Navn | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Nummer | 1 |
ISSN | 2446-1814 |