Abstract
Artiklen introducerer til begrebet pædagogisk ledelse og adresserer spørgsmålene: Hvad er pædagogisk ledelse, hvorfor pædagogisk ledelse, og hvordan implementeres pædagogisk ledelse?
Artiklen skelner mellem elevcentreret skoleledelse som et overordnet perspektiv på skoleledelse og pædagogisk ledelse som en operationel ledelsesform, hvor pædagogisk ledelse forklares som ledelse af læring.
Fundamentet for effektfuld skoleledelse – altså ledelse med effekt på elevernes læring- bygges på fælles meningsskabelse, respekt og relationel tillid.
Artiklen skelner mellem elevcentreret skoleledelse som et overordnet perspektiv på skoleledelse og pædagogisk ledelse som en operationel ledelsesform, hvor pædagogisk ledelse forklares som ledelse af læring.
Fundamentet for effektfuld skoleledelse – altså ledelse med effekt på elevernes læring- bygges på fælles meningsskabelse, respekt og relationel tillid.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2019 |
Udgiver | EMU Danmarks Læringsportal |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- pædagogisk ledelse