Ledelse som en responsiv begivenhed: Pathos som grundlag for ledelse og læring

Ulla Thøgersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Denne artikel blev ikke færdigbearbejdet før forfatterens alt for tidlige død. Den
er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
processer.
OriginalsprogDansk
TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Antal sider6
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider293-298
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814

Citationsformater