Ledelse som samskabende, relationel praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Dette kapitel handler om ledelse som samskabende, relationel praksis og bygger på antagelsen om, at det er i relationelle processer, hvor mennesker mødes og arbejder sammen, at betydninger opstår, opretholdes og transformeres. Det er i disse møder, vi forhandler forståelser og mening med hinanden. Ligeledes er det i relationelle processer, der skabes konflikter, fremmedgørelse og dårligt fungerende organisationer. I et relationelt perspektiv handler ledelse i høj grad om at styrke de relationelle processer i organisationen og i forholdet mellem organisationen og dens omverden.
Det relationelle perspektiv på ledelse bevæger sig væk fra forestillingen om den individualiserede, heroiske leder og sætter fællesskabet i forgrunden. Ledelse forstås i dette perspektiv som en aktivitet, der opstår ud af samtaler, interaktion og koordineret handling, dvs. noget, der udvikler udvikler sig gennem hverdagsinteraktion i mikro-processer i og omkring organisationen. I denne forståelse er ledelse ikke noget, som en person kan udøve alene, men noget, der opstår og vokser ud af det organisatoriske fællesskab og i responsiv relation til organisationens omverden.
Det relationelle perspektiv på ledelse repræsenterer et skift i vores forståelse af ledelse fra at se personer, objekter og organisationer som uafhængige størrelser til at se alting som forbundet i relationelle, responsive processer. Samtidig er det ikke altid nemt at forlade tidligere tiders paradigme, hvor ledelse primært er betragtet som en enkelt mands bedrift. Kapitlet diskuterer det relationelle perspektiv på ledelse og bidrager med en illustrativ case.
OriginalsprogDansk
TitelLedelse i sociale processer : Relationer, resonans og responsivitet
RedaktørerLone Hersted
Antal sider20
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Udgave1
Kapitel2
StatusUnder udarbejdelse - 2020
NavnErhvervspsykologi
ISSN1602-9968

Emneord

  • Ledelse
  • Relationel ledelse
  • Relationer
  • Samskabelse
  • Sociale processer
  • Organisation
  • Socialkonstruktionisme
  • Bæredygtig

Citer dette

Hersted, L. (2020). Ledelse som samskabende, relationel praksis. Manuskript under forberedelse. I L. Hersted (red.), Ledelse i sociale processer: Relationer, resonans og responsivitet (1 udg.). København: Dansk Psykologisk Forlag. Erhvervspsykologi
Hersted, Lone. / Ledelse som samskabende, relationel praksis. Ledelse i sociale processer: Relationer, resonans og responsivitet. red. / Lone Hersted. 1. udg. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2020. (Erhvervspsykologi).
@inbook{952597caead941d9b0e75a91afddb1e2,
title = "Ledelse som samskabende, relationel praksis",
abstract = "Dette kapitel handler om ledelse som samskabende, relationel praksis og bygger p{\aa} antagelsen om, at det er i relationelle processer, hvor mennesker m{\o}des og arbejder sammen, at betydninger opst{\aa}r, opretholdes og transformeres. Det er i disse m{\o}der, vi forhandler forst{\aa}elser og mening med hinanden. Ligeledes er det i relationelle processer, der skabes konflikter, fremmedg{\o}relse og d{\aa}rligt fungerende organisationer. I et relationelt perspektiv handler ledelse i h{\o}j grad om at styrke de relationelle processer i organisationen og i forholdet mellem organisationen og dens omverden.Det relationelle perspektiv p{\aa} ledelse bev{\ae}ger sig v{\ae}k fra forestillingen om den individualiserede, heroiske leder og s{\ae}tter f{\ae}llesskabet i forgrunden. Ledelse forst{\aa}s i dette perspektiv som en aktivitet, der opst{\aa}r ud af samtaler, interaktion og koordineret handling, dvs. noget, der udvikler udvikler sig gennem hverdagsinteraktion i mikro-processer i og omkring organisationen. I denne forst{\aa}else er ledelse ikke noget, som en person kan ud{\o}ve alene, men noget, der opst{\aa}r og vokser ud af det organisatoriske f{\ae}llesskab og i responsiv relation til organisationens omverden. Det relationelle perspektiv p{\aa} ledelse repr{\ae}senterer et skift i vores forst{\aa}else af ledelse fra at se personer, objekter og organisationer som uafh{\ae}ngige st{\o}rrelser til at se alting som forbundet i relationelle, responsive processer. Samtidig er det ikke altid nemt at forlade tidligere tiders paradigme, hvor ledelse prim{\ae}rt er betragtet som en enkelt mands bedrift. Kapitlet diskuterer det relationelle perspektiv p{\aa} ledelse og bidrager med en illustrativ case.",
keywords = "Ledelse, Relationel ledelse, Relationer, Samskabelse, Sociale processer, Organisation, Socialkonstruktionisme, B{\ae}redygtig",
author = "Lone Hersted",
year = "2020",
language = "Dansk",
series = "Erhvervspsykologi",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
editor = "Lone Hersted",
booktitle = "Ledelse i sociale processer",
edition = "1",

}

Hersted, L 2020, Ledelse som samskabende, relationel praksis. i L Hersted (red.), Ledelse i sociale processer: Relationer, resonans og responsivitet. 1 udg, Dansk Psykologisk Forlag, København, Erhvervspsykologi.

Ledelse som samskabende, relationel praksis. / Hersted, Lone.

Ledelse i sociale processer: Relationer, resonans og responsivitet. red. / Lone Hersted. 1. udg. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2020. (Erhvervspsykologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Ledelse som samskabende, relationel praksis

AU - Hersted, Lone

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Dette kapitel handler om ledelse som samskabende, relationel praksis og bygger på antagelsen om, at det er i relationelle processer, hvor mennesker mødes og arbejder sammen, at betydninger opstår, opretholdes og transformeres. Det er i disse møder, vi forhandler forståelser og mening med hinanden. Ligeledes er det i relationelle processer, der skabes konflikter, fremmedgørelse og dårligt fungerende organisationer. I et relationelt perspektiv handler ledelse i høj grad om at styrke de relationelle processer i organisationen og i forholdet mellem organisationen og dens omverden.Det relationelle perspektiv på ledelse bevæger sig væk fra forestillingen om den individualiserede, heroiske leder og sætter fællesskabet i forgrunden. Ledelse forstås i dette perspektiv som en aktivitet, der opstår ud af samtaler, interaktion og koordineret handling, dvs. noget, der udvikler udvikler sig gennem hverdagsinteraktion i mikro-processer i og omkring organisationen. I denne forståelse er ledelse ikke noget, som en person kan udøve alene, men noget, der opstår og vokser ud af det organisatoriske fællesskab og i responsiv relation til organisationens omverden. Det relationelle perspektiv på ledelse repræsenterer et skift i vores forståelse af ledelse fra at se personer, objekter og organisationer som uafhængige størrelser til at se alting som forbundet i relationelle, responsive processer. Samtidig er det ikke altid nemt at forlade tidligere tiders paradigme, hvor ledelse primært er betragtet som en enkelt mands bedrift. Kapitlet diskuterer det relationelle perspektiv på ledelse og bidrager med en illustrativ case.

AB - Dette kapitel handler om ledelse som samskabende, relationel praksis og bygger på antagelsen om, at det er i relationelle processer, hvor mennesker mødes og arbejder sammen, at betydninger opstår, opretholdes og transformeres. Det er i disse møder, vi forhandler forståelser og mening med hinanden. Ligeledes er det i relationelle processer, der skabes konflikter, fremmedgørelse og dårligt fungerende organisationer. I et relationelt perspektiv handler ledelse i høj grad om at styrke de relationelle processer i organisationen og i forholdet mellem organisationen og dens omverden.Det relationelle perspektiv på ledelse bevæger sig væk fra forestillingen om den individualiserede, heroiske leder og sætter fællesskabet i forgrunden. Ledelse forstås i dette perspektiv som en aktivitet, der opstår ud af samtaler, interaktion og koordineret handling, dvs. noget, der udvikler udvikler sig gennem hverdagsinteraktion i mikro-processer i og omkring organisationen. I denne forståelse er ledelse ikke noget, som en person kan udøve alene, men noget, der opstår og vokser ud af det organisatoriske fællesskab og i responsiv relation til organisationens omverden. Det relationelle perspektiv på ledelse repræsenterer et skift i vores forståelse af ledelse fra at se personer, objekter og organisationer som uafhængige størrelser til at se alting som forbundet i relationelle, responsive processer. Samtidig er det ikke altid nemt at forlade tidligere tiders paradigme, hvor ledelse primært er betragtet som en enkelt mands bedrift. Kapitlet diskuterer det relationelle perspektiv på ledelse og bidrager med en illustrativ case.

KW - Ledelse

KW - Relationel ledelse

KW - Relationer

KW - Samskabelse

KW - Sociale processer

KW - Organisation

KW - Socialkonstruktionisme

KW - Bæredygtig

M3 - Bidrag til bog/antologi

T3 - Erhvervspsykologi

BT - Ledelse i sociale processer

A2 - Hersted, Lone

PB - Dansk Psykologisk Forlag

CY - København

ER -

Hersted L. Ledelse som samskabende, relationel praksis. I Hersted L, red., Ledelse i sociale processer: Relationer, resonans og responsivitet. 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag. 2020. (Erhvervspsykologi).