Ledelsesnetværk - et potentielt læringsrum

Stine Bylin Bundgaard

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitelet belyser ledelsesnetværk som et potentielt læringsrum, der skaber mulighed for, at man som leder kan hente inspiration til lederskab og udvikling
    af sin organisation udenfor de gængse organisatoriske rammer. I kapitlet
    fokuseres der på lederens mulighed for at få udbytte af de netværk, der omgiver organisationen. Her bringes elementer som samarbejde på tværs af sektorer og konkurrenceskel ind som drivkraft, der kan bidrage til at skabe fremtidens ledere. Det interorganisatoriske netværk anskues her som et uformelt lærings- og refleksionsrum, hvori det er muligt at udforske nye relationer, skabe tværgående projekter, tilegne sig ny viden, reflektere over ledelsespraksis mm., men det kan imidlertid være vanskeligt at navigere blandt det store udbud, der findes af netværk. Nærværende kapitel søger, på baggrund af dette, indsigt i lederens forudsætninger for netop at søge læringsmæssig værdi og udvide kompetencer i netværk, som vil kunne omsættes til specifik organisatorisk værdi (Ellström 1994, Illeris 2012)1.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider20
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider273-292
    Kapitel11
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganizational Learning and Management Studies
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Citationsformater