Ledelsesudvikling i dialogiske læringsrum

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Konsulenter og aktionsforskere bliver ofte bedt om at varetage opgaven med at facilitere semiformelle læringsrum, dvs. at rammesætte og facilitere forløb med fokus på udvikling og iværksættelse af læreprocesser i grupper. Det semiformelle læringsrum udspiller sig i reglen internt i organisationen i tæt relation til den organisatoriske praksis. Det vigtigste er her, at konsulenten og aktionsforskeren designer rammer, strukturer og processer, der inviterer deltagerne til fælles refleksion, læring og udvikling baseret på fælles erfaringer og viden fra den aktuelle organisatoriske kontekst. I kapitlet giver vi læseren et indblik i, hvordan et semiformelt læringsrum kan rammesættes og faciliteres med henblik på at skabe læring og vidensproduktion i ledelsesteams.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider23
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider171-194
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Emneord

    • Dialogiske processer, semiformelle læringsrum, læring i ledelsesteams, ledelsesudvikling, aktionsforskning

    Citationsformater