Ledelsesudvikling i dialogiske læringsrum

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Konsulenter og aktionsforskere bliver ofte bedt om at varetage opgaven med at facilitere semiformelle læringsrum, dvs. at rammesætte og facilitere forløb med fokus på udvikling og iværksættelse af læreprocesser i grupper. Det semiformelle læringsrum udspiller sig i reglen internt i organisationen i tæt relation til den organisatoriske praksis. Det vigtigste er her, at konsulenten og aktionsforskeren designer rammer, strukturer og processer, der inviterer deltagerne til fælles refleksion, læring og udvikling baseret på fælles erfaringer og viden fra den aktuelle organisatoriske kontekst. I kapitlet giver vi læseren et indblik i, hvordan et semiformelt læringsrum kan rammesættes og faciliteres med henblik på at skabe læring og vidensproduktion i ledelsesteams.
OriginalsprogDansk
TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Antal sider23
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider171-194
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814

Emneord

  • Dialogiske processer, semiformelle læringsrum, læring i ledelsesteams, ledelsesudvikling, aktionsforskning

Citationsformater