Lederen som aktionsforsker: Organisationsforandring, udvikling og forskning

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

Vi oplever i disse år en fornyet interesse for aktionsforskning som tilgang til at arbejde med forandring, læring og udvikling i både offentlige og private organisationer. Særligt i Skandinavien har aktionsforskning fået en renæssance de senere år, og mange varianter er blevet udviklet indenfor rammen af aktionsforskning tilpasset forskellige organisationer og professioner samt deres udviklingsbehov i de konkrete kontekster.
Meget tyder på, at organisationer både bliver mere robuste og bæredygtige, når de ansatte inddrages som kompetente aktive bidragydere i forandringsprojekter, hvor de indgår i dialoger og kreative processer med at konstruere og forandre organisationen på nye, mere velfungerende måder. Dette gælder såvel i forhold til opbygning af gode og motiverende samarbejdsrelationer som i forhold til at finde bedre måder at løse organisationens kerneopgaver på.
I denne bog peges der på vigtigheden af dialog, anerkendelse, indflydelse, engagement gennem deltagelse, meningsskabelse, medvirken til kreative løsninger på udfordringer, problemer og forandringsønsker, samt på vigtigheden af, at lederen ikke forsøger at udvikle organisationen i et tomrum, men netop i samspil med det organisatoriske fællesskab og i relation til organisationens omverden. Således kan det vellykkede aktionsforskningsprojekt føre til udvikling af organisationens kerneydelser, styrket arbejdsglæde og motivation hos de ansatte samt udvikling af bæredygtige lærings- og arbejdsfællesskaber i organisationen som helhed.
Bogen har fokus på helhedsorientering, organisatorisk læring, samskabelse, relationel ledelse og lederen i rollen som aktionsforsker med inddragelse af ansatte, brugere, klienter, kunder, borgere og andre relevante interessenter. Aktionsforskning er en af de tilgange, der vinder stigende indpas og som er udtryk for en orientering mod nye ledelsesformer, læringsteorier og tilgange til organisationsforandringer, der lægger vægt på samarbejde, relationer, fælles refleksivitet og dialogiske læreprocesser. Det vil med andre ord sige forståelser af ledelse, hvor ledelse opfattes som noget, der udvikles i fællesskab i et samskabende, meningsskabende og emergerende perspektiv.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederiksberg C
ForlagSamfundslitteratur
Udgave1
Antal sider170
StatusAfsendt - 2020

Emneord

  • Aktionsforskning
  • Ledelse
  • Organisation
  • Organisationsudvikling
  • Organisatorisk læring
  • Relationel ledelse
  • Dialogisk proces
  • Facilitering
  • Diskursanalyse
  • Procesdesign
  • læring

Citer dette

@book{43682072daec4026b986e156f41ca359,
title = "Lederen som aktionsforsker: Organisationsforandring, udvikling og forskning",
abstract = "Vi oplever i disse {\aa}r en fornyet interesse for aktionsforskning som tilgang til at arbejde med forandring, l{\ae}ring og udvikling i b{\aa}de offentlige og private organisationer. S{\ae}rligt i Skandinavien har aktionsforskning f{\aa}et en ren{\ae}ssance de senere {\aa}r, og mange varianter er blevet udviklet indenfor rammen af aktionsforskning tilpasset forskellige organisationer og professioner samt deres udviklingsbehov i de konkrete kontekster.Meget tyder p{\aa}, at organisationer b{\aa}de bliver mere robuste og b{\ae}redygtige, n{\aa}r de ansatte inddrages som kompetente aktive bidragydere i forandringsprojekter, hvor de indg{\aa}r i dialoger og kreative processer med at konstruere og forandre organisationen p{\aa} nye, mere velfungerende m{\aa}der. Dette g{\ae}lder s{\aa}vel i forhold til opbygning af gode og motiverende samarbejdsrelationer som i forhold til at finde bedre m{\aa}der at l{\o}se organisationens kerneopgaver p{\aa}. I denne bog peges der p{\aa} vigtigheden af dialog, anerkendelse, indflydelse, engagement gennem deltagelse, meningsskabelse, medvirken til kreative l{\o}sninger p{\aa} udfordringer, problemer og forandrings{\o}nsker, samt p{\aa} vigtigheden af, at lederen ikke fors{\o}ger at udvikle organisationen i et tomrum, men netop i samspil med det organisatoriske f{\ae}llesskab og i relation til organisationens omverden. S{\aa}ledes kan det vellykkede aktionsforskningsprojekt f{\o}re til udvikling af organisationens kerneydelser, styrket arbejdsgl{\ae}de og motivation hos de ansatte samt udvikling af b{\ae}redygtige l{\ae}rings- og arbejdsf{\ae}llesskaber i organisationen som helhed. Bogen har fokus p{\aa} helhedsorientering, organisatorisk l{\ae}ring, samskabelse, relationel ledelse og lederen i rollen som aktionsforsker med inddragelse af ansatte, brugere, klienter, kunder, borgere og andre relevante interessenter. Aktionsforskning er en af de tilgange, der vinder stigende indpas og som er udtryk for en orientering mod nye ledelsesformer, l{\ae}ringsteorier og tilgange til organisationsforandringer, der l{\ae}gger v{\ae}gt p{\aa} samarbejde, relationer, f{\ae}lles refleksivitet og dialogiske l{\ae}reprocesser. Det vil med andre ord sige forst{\aa}elser af ledelse, hvor ledelse opfattes som noget, der udvikles i f{\ae}llesskab i et samskabende, meningsskabende og emergerende perspektiv.",
keywords = "Aktionsforskning, Ledelse, Organisation, Organisationsudvikling, Organisatorisk l{\ae}ring, Relationel ledelse, Dialogisk proces, Facilitering, Diskursanalyse, Procesdesign, l{\ae}ring",
author = "S{\o}ren Frimann and Hansen, {Lone Hersted}",
year = "2020",
language = "Dansk",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "1",

}

Lederen som aktionsforsker : Organisationsforandring, udvikling og forskning. / Frimann, Søren; Hansen, Lone Hersted.

1 udg. Frederiksberg C : Samfundslitteratur, 2020. 170 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Lederen som aktionsforsker

T2 - Organisationsforandring, udvikling og forskning

AU - Frimann, Søren

AU - Hansen, Lone Hersted

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Vi oplever i disse år en fornyet interesse for aktionsforskning som tilgang til at arbejde med forandring, læring og udvikling i både offentlige og private organisationer. Særligt i Skandinavien har aktionsforskning fået en renæssance de senere år, og mange varianter er blevet udviklet indenfor rammen af aktionsforskning tilpasset forskellige organisationer og professioner samt deres udviklingsbehov i de konkrete kontekster.Meget tyder på, at organisationer både bliver mere robuste og bæredygtige, når de ansatte inddrages som kompetente aktive bidragydere i forandringsprojekter, hvor de indgår i dialoger og kreative processer med at konstruere og forandre organisationen på nye, mere velfungerende måder. Dette gælder såvel i forhold til opbygning af gode og motiverende samarbejdsrelationer som i forhold til at finde bedre måder at løse organisationens kerneopgaver på. I denne bog peges der på vigtigheden af dialog, anerkendelse, indflydelse, engagement gennem deltagelse, meningsskabelse, medvirken til kreative løsninger på udfordringer, problemer og forandringsønsker, samt på vigtigheden af, at lederen ikke forsøger at udvikle organisationen i et tomrum, men netop i samspil med det organisatoriske fællesskab og i relation til organisationens omverden. Således kan det vellykkede aktionsforskningsprojekt føre til udvikling af organisationens kerneydelser, styrket arbejdsglæde og motivation hos de ansatte samt udvikling af bæredygtige lærings- og arbejdsfællesskaber i organisationen som helhed. Bogen har fokus på helhedsorientering, organisatorisk læring, samskabelse, relationel ledelse og lederen i rollen som aktionsforsker med inddragelse af ansatte, brugere, klienter, kunder, borgere og andre relevante interessenter. Aktionsforskning er en af de tilgange, der vinder stigende indpas og som er udtryk for en orientering mod nye ledelsesformer, læringsteorier og tilgange til organisationsforandringer, der lægger vægt på samarbejde, relationer, fælles refleksivitet og dialogiske læreprocesser. Det vil med andre ord sige forståelser af ledelse, hvor ledelse opfattes som noget, der udvikles i fællesskab i et samskabende, meningsskabende og emergerende perspektiv.

AB - Vi oplever i disse år en fornyet interesse for aktionsforskning som tilgang til at arbejde med forandring, læring og udvikling i både offentlige og private organisationer. Særligt i Skandinavien har aktionsforskning fået en renæssance de senere år, og mange varianter er blevet udviklet indenfor rammen af aktionsforskning tilpasset forskellige organisationer og professioner samt deres udviklingsbehov i de konkrete kontekster.Meget tyder på, at organisationer både bliver mere robuste og bæredygtige, når de ansatte inddrages som kompetente aktive bidragydere i forandringsprojekter, hvor de indgår i dialoger og kreative processer med at konstruere og forandre organisationen på nye, mere velfungerende måder. Dette gælder såvel i forhold til opbygning af gode og motiverende samarbejdsrelationer som i forhold til at finde bedre måder at løse organisationens kerneopgaver på. I denne bog peges der på vigtigheden af dialog, anerkendelse, indflydelse, engagement gennem deltagelse, meningsskabelse, medvirken til kreative løsninger på udfordringer, problemer og forandringsønsker, samt på vigtigheden af, at lederen ikke forsøger at udvikle organisationen i et tomrum, men netop i samspil med det organisatoriske fællesskab og i relation til organisationens omverden. Således kan det vellykkede aktionsforskningsprojekt føre til udvikling af organisationens kerneydelser, styrket arbejdsglæde og motivation hos de ansatte samt udvikling af bæredygtige lærings- og arbejdsfællesskaber i organisationen som helhed. Bogen har fokus på helhedsorientering, organisatorisk læring, samskabelse, relationel ledelse og lederen i rollen som aktionsforsker med inddragelse af ansatte, brugere, klienter, kunder, borgere og andre relevante interessenter. Aktionsforskning er en af de tilgange, der vinder stigende indpas og som er udtryk for en orientering mod nye ledelsesformer, læringsteorier og tilgange til organisationsforandringer, der lægger vægt på samarbejde, relationer, fælles refleksivitet og dialogiske læreprocesser. Det vil med andre ord sige forståelser af ledelse, hvor ledelse opfattes som noget, der udvikles i fællesskab i et samskabende, meningsskabende og emergerende perspektiv.

KW - Aktionsforskning

KW - Ledelse

KW - Organisation

KW - Organisationsudvikling

KW - Organisatorisk læring

KW - Relationel ledelse

KW - Dialogisk proces

KW - Facilitering

KW - Diskursanalyse

KW - Procesdesign

KW - læring

M3 - Bog

BT - Lederen som aktionsforsker

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg C

ER -