Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis

Hanne Dauer Keller (Redaktør), Søren Frimann (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

2368 Downloads (Pure)

Resumé

Lederes Læringsrum – koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis fokuserer på ledelsesudvikling gennem det at lære ledelse. Ledelse betragtes ikke som en medfødt kompetence nedlagt i dna, men som et fag eller et håndværk, der kan udvikles og læres i relation til praksis. Bogen giver et overblik over forskningen inden for ledelsesudvikling, som er et område i kraftig vækst. Forskning i design af lederes læring og kompetenceudvikling undersøges ud fra forskellige læringsteoretiske perspektiver. Bogen præsenterer forskning, der afsøger bredden i lederes læring og er inddelt i tre læringsrum: Det formelle læringsrum med fokus på, hvordan læring kan understøttes i uddannelsessammenhænge. Det semiformelle læringsrum med fokus på læring på arbejdspladsen gennem deltagelse i rammesat læring. Det uformelle læringsrum med fokus på læring i dagligdagens situationer gennem at praktisere ledelse. Bogen er skrevet af forskere fra Center for Læring i Organisationer (CLIO), Institut for Læring og Filosofi og Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet i samarbejde med adjunkter fra University College Nordjylland og Erhvervsakademiet Lillebælt. Desuden er to af kapitlerne skrevet af en forfatterenhed bestående af tidligere masterstuderende og disses vejledere med udgangspunkt i masterprojekter fra deres praksis. Bogen henvender sig til forskere, ledere og studerende med interesse for ledelsesudvikling, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, samt for koblingen mellem forskning og ledelsesudvikling i praksis.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider301
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814

Emneord

  • ledelse
  • ledelsesudvikling
  • organisatorisk læring
  • kompetenceudvikling

Citer dette

Keller, H. D., & Frimann, S. (red.) (2017). Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. (1 udg.) Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Organisatorisk læring og ledelse, Nr. 3
Keller, Hanne Dauer (Redaktør) ; Frimann, Søren (Redaktør). / Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 301 s. (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).
@book{bd29ad427a424d5da036a12d1d30b447,
title = "Lederes l{\ae}ringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis",
abstract = "Lederes L{\ae}ringsrum – koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis fokuserer p{\aa} ledelsesudvikling gennem det at l{\ae}re ledelse. Ledelse betragtes ikke som en medf{\o}dt kompetence nedlagt i dna, men som et fag eller et h{\aa}ndv{\ae}rk, der kan udvikles og l{\ae}res i relation til praksis. Bogen giver et overblik over forskningen inden for ledelsesudvikling, som er et omr{\aa}de i kraftig v{\ae}kst. Forskning i design af lederes l{\ae}ring og kompetenceudvikling unders{\o}ges ud fra forskellige l{\ae}ringsteoretiske perspektiver. Bogen pr{\ae}senterer forskning, der afs{\o}ger bredden i lederes l{\ae}ring og er inddelt i tre l{\ae}ringsrum: Det formelle l{\ae}ringsrum med fokus p{\aa}, hvordan l{\ae}ring kan underst{\o}ttes i uddannelsessammenh{\ae}nge. Det semiformelle l{\ae}ringsrum med fokus p{\aa} l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen gennem deltagelse i rammesat l{\ae}ring. Det uformelle l{\ae}ringsrum med fokus p{\aa} l{\ae}ring i dagligdagens situationer gennem at praktisere ledelse. Bogen er skrevet af forskere fra Center for L{\ae}ring i Organisationer (CLIO), Institut for L{\ae}ring og Filosofi og Institut for {\O}konomi og Ledelse, Aalborg Universitet i samarbejde med adjunkter fra University College Nordjylland og Erhvervsakademiet Lilleb{\ae}lt. Desuden er to af kapitlerne skrevet af en forfatterenhed best{\aa}ende af tidligere masterstuderende og disses vejledere med udgangspunkt i masterprojekter fra deres praksis. Bogen henvender sig til forskere, ledere og studerende med interesse for ledelsesudvikling, kompetenceudvikling og organisatorisk l{\ae}ring, samt for koblingen mellem forskning og ledelsesudvikling i praksis.",
keywords = "ledelse, ledelsesudvikling, organisatorisk l{\ae}ring, kompetenceudvikling",
editor = "Keller, {Hanne Dauer} and S{\o}ren Frimann",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-666-2",
series = "Organisatorisk l{\ae}ring og ledelse",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "3",
edition = "1",

}

Keller, HD & Frimann, S (red) 2017, Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. Organisatorisk læring og ledelse, nr. 3, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. / Keller, Hanne Dauer (Redaktør); Frimann, Søren (Redaktør).

1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 301 s. (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Lederes læringsrum

T2 - Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis

A2 - Keller, Hanne Dauer

A2 - Frimann, Søren

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Lederes Læringsrum – koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis fokuserer på ledelsesudvikling gennem det at lære ledelse. Ledelse betragtes ikke som en medfødt kompetence nedlagt i dna, men som et fag eller et håndværk, der kan udvikles og læres i relation til praksis. Bogen giver et overblik over forskningen inden for ledelsesudvikling, som er et område i kraftig vækst. Forskning i design af lederes læring og kompetenceudvikling undersøges ud fra forskellige læringsteoretiske perspektiver. Bogen præsenterer forskning, der afsøger bredden i lederes læring og er inddelt i tre læringsrum: Det formelle læringsrum med fokus på, hvordan læring kan understøttes i uddannelsessammenhænge. Det semiformelle læringsrum med fokus på læring på arbejdspladsen gennem deltagelse i rammesat læring. Det uformelle læringsrum med fokus på læring i dagligdagens situationer gennem at praktisere ledelse. Bogen er skrevet af forskere fra Center for Læring i Organisationer (CLIO), Institut for Læring og Filosofi og Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet i samarbejde med adjunkter fra University College Nordjylland og Erhvervsakademiet Lillebælt. Desuden er to af kapitlerne skrevet af en forfatterenhed bestående af tidligere masterstuderende og disses vejledere med udgangspunkt i masterprojekter fra deres praksis. Bogen henvender sig til forskere, ledere og studerende med interesse for ledelsesudvikling, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, samt for koblingen mellem forskning og ledelsesudvikling i praksis.

AB - Lederes Læringsrum – koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis fokuserer på ledelsesudvikling gennem det at lære ledelse. Ledelse betragtes ikke som en medfødt kompetence nedlagt i dna, men som et fag eller et håndværk, der kan udvikles og læres i relation til praksis. Bogen giver et overblik over forskningen inden for ledelsesudvikling, som er et område i kraftig vækst. Forskning i design af lederes læring og kompetenceudvikling undersøges ud fra forskellige læringsteoretiske perspektiver. Bogen præsenterer forskning, der afsøger bredden i lederes læring og er inddelt i tre læringsrum: Det formelle læringsrum med fokus på, hvordan læring kan understøttes i uddannelsessammenhænge. Det semiformelle læringsrum med fokus på læring på arbejdspladsen gennem deltagelse i rammesat læring. Det uformelle læringsrum med fokus på læring i dagligdagens situationer gennem at praktisere ledelse. Bogen er skrevet af forskere fra Center for Læring i Organisationer (CLIO), Institut for Læring og Filosofi og Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet i samarbejde med adjunkter fra University College Nordjylland og Erhvervsakademiet Lillebælt. Desuden er to af kapitlerne skrevet af en forfatterenhed bestående af tidligere masterstuderende og disses vejledere med udgangspunkt i masterprojekter fra deres praksis. Bogen henvender sig til forskere, ledere og studerende med interesse for ledelsesudvikling, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, samt for koblingen mellem forskning og ledelsesudvikling i praksis.

KW - ledelse

KW - ledelsesudvikling

KW - organisatorisk læring

KW - kompetenceudvikling

M3 - Antologi

SN - 978-87-7112-666-2

T3 - Organisatorisk læring og ledelse

BT - Lederes læringsrum

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Keller HD, (ed.), Frimann S, (ed.). Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2017. 301 s. (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).