Abstract
Med afsæt i en konkret legesituation med to børn og med det socialanalytiske
perspektiv som teoretisk ramme søger artiklen at kommen nærmere spørgsmålet:
Hvad er leg? Svaret søges på den ene side ved at insistere på, at legen i
udgangspunktet tjener ytre formål, men derimod må ses som et formål i sig selv, og
på den anden side ved at bringe de socialanalytiske kategorier i spil. Legen er en
særlig udøvelsesform og praksis, hvor forskellige interpretationer mødes, og de
primære betydningsproducerende i legen er udøverne selv.
perspektiv som teoretisk ramme søger artiklen at kommen nærmere spørgsmålet:
Hvad er leg? Svaret søges på den ene side ved at insistere på, at legen i
udgangspunktet tjener ytre formål, men derimod må ses som et formål i sig selv, og
på den anden side ved at bringe de socialanalytiske kategorier i spil. Legen er en
særlig udøvelsesform og praksis, hvor forskellige interpretationer mødes, og de
primære betydningsproducerende i legen er udøverne selv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 75-83 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- leg
- børn