Letbanens koncept: effektivt transportsystem, generator for byudvikling eller meget mere?

Mette Olesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskning

Resumé

Letbaner vinder indpas i Danmark som et middel til at opgradere den kollektive trafik. I Aarhus forventes den første letbane færdig i 2015, mens letbanen på ring 3 i København og letbanen i Odense er på vej ind i/i VVM Fasen. I Aalborg er der ligeledes igangsat et forprojekt for at undersøge grundlaget og perspektiverne for at indføre en letbane. Men hvad er perspektiverne bag et sådant system? Hvorfor er letbaner blevet så populære i en europæisk sammenhæng? Hvad er baggrunden for at implementere letbaner, især i mellemstore europæiske byer hvor det ofte umiddelbart ikke synes at være en økonomisk bæredygtig løsning?

Indlægget er baseret på PhD projektet 'Letbaner i et mobilitetsperspektiv- effekter, erfaringer og rationaler', der har til formål at undersøge effekterne af letbanesystemer i mellemstore europæiske byer, for at udvikle metoder der kan bidrage til et forbedret beslutningsgrundlag for implementeringen af fremtidige letbanesystemer. Et letbaneprojekt kan inddeles i følgende overordnede faser:

- Politik og planlægningsfasen (og projektets genese)
- Implementeringsfasen
- Effekt og driftsfasen

For at forstå de effekter et letbanesystem har haft i en given kontekst, er det vigtigt at have fokus på alle ovenstående faser og kronologien mellem disse. Der bør skabes en forståelse for den bagvedliggende historik, de politiske visioner og det egentlige koncept/formål hvormed letbanesystemet er implementeret. Alle faser er af afgørende betydning for at evaluere projektets effekter efterfølgende, og for at kunne fastlægge de succeskriterier projektet bør evalueres ud fra. I dette indlæg vil der være fokus på at beskrive den første fase: Projektets genese samt politik og planlægningsfasen.

Formålet med indlægget er at belyse rationalerne bag implementeringen af letbane systemer, samt at identificere de forskellige koncepter hvormed letbaner er implementeret i mellemstore europæiske byer. Igennem indlægget vil der argumenteres for vigtigheden af at have en klar vision og koncept omkring letbanes rolle i den givne kontekst hvori den implementeres, da erfaringer fra andre europæiske letbanebyer viser, at dette har stor betydning for den politiske og folkelige accept af systemet. Konkret præsenteres dette igennem eksempler fra Europæiske byer med letbanesystemer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2012
BegivenhedTrafikdage 2012 - Aalborg, Danmark
Varighed: 27 aug. 201228 aug. 2012

Konference

KonferenceTrafikdage 2012
LandDanmark
ByAalborg
Periode27/08/201228/08/2012

Citer dette

@inproceedings{d6b3e0091b8941189ff89cdb7cb64fdc,
title = "Letbanens koncept: effektivt transportsystem, generator for byudvikling eller meget mere?",
abstract = "Letbaner vinder indpas i Danmark som et middel til at opgradere den kollektive trafik. I Aarhus forventes den f{\o}rste letbane f{\ae}rdig i 2015, mens letbanen p{\aa} ring 3 i K{\o}benhavn og letbanen i Odense er p{\aa} vej ind i/i VVM Fasen. I Aalborg er der ligeledes igangsat et forprojekt for at unders{\o}ge grundlaget og perspektiverne for at indf{\o}re en letbane. Men hvad er perspektiverne bag et s{\aa}dant system? Hvorfor er letbaner blevet s{\aa} popul{\ae}re i en europ{\ae}isk sammenh{\ae}ng? Hvad er baggrunden for at implementere letbaner, is{\ae}r i mellemstore europ{\ae}iske byer hvor det ofte umiddelbart ikke synes at v{\ae}re en {\o}konomisk b{\ae}redygtig l{\o}sning? Indl{\ae}gget er baseret p{\aa} PhD projektet 'Letbaner i et mobilitetsperspektiv- effekter, erfaringer og rationaler', der har til form{\aa}l at unders{\o}ge effekterne af letbanesystemer i mellemstore europ{\ae}iske byer, for at udvikle metoder der kan bidrage til et forbedret beslutningsgrundlag for implementeringen af fremtidige letbanesystemer. Et letbaneprojekt kan inddeles i f{\o}lgende overordnede faser: - Politik og planl{\ae}gningsfasen (og projektets genese) - Implementeringsfasen - Effekt og driftsfasen For at forst{\aa} de effekter et letbanesystem har haft i en given kontekst, er det vigtigt at have fokus p{\aa} alle ovenst{\aa}ende faser og kronologien mellem disse. Der b{\o}r skabes en forst{\aa}else for den bagvedliggende historik, de politiske visioner og det egentlige koncept/form{\aa}l hvormed letbanesystemet er implementeret. Alle faser er af afg{\o}rende betydning for at evaluere projektets effekter efterf{\o}lgende, og for at kunne fastl{\ae}gge de succeskriterier projektet b{\o}r evalueres ud fra. I dette indl{\ae}g vil der v{\ae}re fokus p{\aa} at beskrive den f{\o}rste fase: Projektets genese samt politik og planl{\ae}gningsfasen. Form{\aa}let med indl{\ae}gget er at belyse rationalerne bag implementeringen af letbane systemer, samt at identificere de forskellige koncepter hvormed letbaner er implementeret i mellemstore europ{\ae}iske byer. Igennem indl{\ae}gget vil der argumenteres for vigtigheden af at have en klar vision og koncept omkring letbanes rolle i den givne kontekst hvori den implementeres, da erfaringer fra andre europ{\ae}iske letbanebyer viser, at dette har stor betydning for den politiske og folkelige accept af systemet. Konkret pr{\ae}senteres dette igennem eksempler fra Europ{\ae}iske byer med letbanesystemer.",
author = "Mette Olesen",
year = "2012",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Letbanens koncept : effektivt transportsystem, generator for byudvikling eller meget mere? / Olesen, Mette.

I: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2012.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskning

TY - GEN

T1 - Letbanens koncept

T2 - effektivt transportsystem, generator for byudvikling eller meget mere?

AU - Olesen, Mette

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Letbaner vinder indpas i Danmark som et middel til at opgradere den kollektive trafik. I Aarhus forventes den første letbane færdig i 2015, mens letbanen på ring 3 i København og letbanen i Odense er på vej ind i/i VVM Fasen. I Aalborg er der ligeledes igangsat et forprojekt for at undersøge grundlaget og perspektiverne for at indføre en letbane. Men hvad er perspektiverne bag et sådant system? Hvorfor er letbaner blevet så populære i en europæisk sammenhæng? Hvad er baggrunden for at implementere letbaner, især i mellemstore europæiske byer hvor det ofte umiddelbart ikke synes at være en økonomisk bæredygtig løsning? Indlægget er baseret på PhD projektet 'Letbaner i et mobilitetsperspektiv- effekter, erfaringer og rationaler', der har til formål at undersøge effekterne af letbanesystemer i mellemstore europæiske byer, for at udvikle metoder der kan bidrage til et forbedret beslutningsgrundlag for implementeringen af fremtidige letbanesystemer. Et letbaneprojekt kan inddeles i følgende overordnede faser: - Politik og planlægningsfasen (og projektets genese) - Implementeringsfasen - Effekt og driftsfasen For at forstå de effekter et letbanesystem har haft i en given kontekst, er det vigtigt at have fokus på alle ovenstående faser og kronologien mellem disse. Der bør skabes en forståelse for den bagvedliggende historik, de politiske visioner og det egentlige koncept/formål hvormed letbanesystemet er implementeret. Alle faser er af afgørende betydning for at evaluere projektets effekter efterfølgende, og for at kunne fastlægge de succeskriterier projektet bør evalueres ud fra. I dette indlæg vil der være fokus på at beskrive den første fase: Projektets genese samt politik og planlægningsfasen. Formålet med indlægget er at belyse rationalerne bag implementeringen af letbane systemer, samt at identificere de forskellige koncepter hvormed letbaner er implementeret i mellemstore europæiske byer. Igennem indlægget vil der argumenteres for vigtigheden af at have en klar vision og koncept omkring letbanes rolle i den givne kontekst hvori den implementeres, da erfaringer fra andre europæiske letbanebyer viser, at dette har stor betydning for den politiske og folkelige accept af systemet. Konkret præsenteres dette igennem eksempler fra Europæiske byer med letbanesystemer.

AB - Letbaner vinder indpas i Danmark som et middel til at opgradere den kollektive trafik. I Aarhus forventes den første letbane færdig i 2015, mens letbanen på ring 3 i København og letbanen i Odense er på vej ind i/i VVM Fasen. I Aalborg er der ligeledes igangsat et forprojekt for at undersøge grundlaget og perspektiverne for at indføre en letbane. Men hvad er perspektiverne bag et sådant system? Hvorfor er letbaner blevet så populære i en europæisk sammenhæng? Hvad er baggrunden for at implementere letbaner, især i mellemstore europæiske byer hvor det ofte umiddelbart ikke synes at være en økonomisk bæredygtig løsning? Indlægget er baseret på PhD projektet 'Letbaner i et mobilitetsperspektiv- effekter, erfaringer og rationaler', der har til formål at undersøge effekterne af letbanesystemer i mellemstore europæiske byer, for at udvikle metoder der kan bidrage til et forbedret beslutningsgrundlag for implementeringen af fremtidige letbanesystemer. Et letbaneprojekt kan inddeles i følgende overordnede faser: - Politik og planlægningsfasen (og projektets genese) - Implementeringsfasen - Effekt og driftsfasen For at forstå de effekter et letbanesystem har haft i en given kontekst, er det vigtigt at have fokus på alle ovenstående faser og kronologien mellem disse. Der bør skabes en forståelse for den bagvedliggende historik, de politiske visioner og det egentlige koncept/formål hvormed letbanesystemet er implementeret. Alle faser er af afgørende betydning for at evaluere projektets effekter efterfølgende, og for at kunne fastlægge de succeskriterier projektet bør evalueres ud fra. I dette indlæg vil der være fokus på at beskrive den første fase: Projektets genese samt politik og planlægningsfasen. Formålet med indlægget er at belyse rationalerne bag implementeringen af letbane systemer, samt at identificere de forskellige koncepter hvormed letbaner er implementeret i mellemstore europæiske byer. Igennem indlægget vil der argumenteres for vigtigheden af at have en klar vision og koncept omkring letbanes rolle i den givne kontekst hvori den implementeres, da erfaringer fra andre europæiske letbanebyer viser, at dette har stor betydning for den politiske og folkelige accept af systemet. Konkret præsenteres dette igennem eksempler fra Europæiske byer med letbanesystemer.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -