Lidenskab og lidelse: Lars von Triers Antichrist

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Lars von Trier afsøgte melodramaets grænseområder i Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Med Antichrist (2009) gik han i dialog med tragedien. I Antichrist bryder familien og værdierne sammen. Hvor kvinderne i Triers melodramaer led af godhed, er moderen i Antichrist besat af forestillinger om hekse og et rablende had til mandekønnet. Hvad betyder den omvending af magt- og sympatiforhold, der sker i filmen? Titlen relaterer sig tydeligvis til Nietzsches Antikrist (1895), men hvorfor og hvordan? Og hvilken rolle har den provokerende og fascinerende æstetik, der præger filmen?
OriginalsprogDansk
TitelFilosofi og kunst
RedaktørerUlla Thøgersen, Bjarne Troelsen
Antal sider18
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2012
Sider209-226
ISBN (Trykt)978-87-7112-061-5
StatusUdgivet - 2012

Bibliografisk note

Tilegnet Mogens Pahuus i anledning af hans fratrædelse som profesor ved Aalborg Universitet sommeren 2012.

Emneord

  • Antichrist
  • tragedie
  • Nietzsche

Citationsformater