Abstract

Sagsbehandlere er fanget i et krydspres, fordi det på den ene side kræves af dem, at de er systemets repræsentanter over for borgerne, mens det på den anden side kræves, at de skal være nærværende og behandle folk værdigt og med indlevelse.

Det fortæller lektor Mathias Herup Nielsen i tredje episode af CUBBcast. Han har med sin kollega lektor Merete Monrad undersøgt, hvordan sagsbehandlere håndterer de mange modsatrettede krav, der stilles til dem. Det kan for eksempel være mere end svært både at skynde sig og holde mange samtaler i gang og samtidig hvile i sig selv og være autentisk og indlevende over for den enkelte, der er arbejdsløs eller sygemeldt.


Mathias Herup Nielsen og Merete Monrad er begge ansat ved Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser (CUBB), der hører
under to institutter ved Aalborg Universitet: Institut for Politik og Samfund og Institut for Sociologi og Socialt Arbejde.


De to forskere har fået en artikel om deres forskning optaget i det internationale tidsskrift Administration & Society. Artiklen hedder Client Participation and Conditionality: Navigating Conflicting Normative Demands in Employment Services.


Podcasten indgår i en serie, om de af CUBBs forskningsresultater, der har været offentliggjort i anerkendte tidsskrifter, samt som bogudgivelser. Helle Schøler Kjær har interviewet, og Michael Christophersen har lavet lyddesign.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatojun. 2023
PublikationsmedierPodcast
StatusUdgivet - jun. 2023

Citationsformater