Livsmål og (begyndende livsbaner) blandt unge fra forskellige sociale klasser

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskning

296 Downloads (Pure)

Når man taler om livsbaner i forhold til unge er det ofte med uddannelsesaspirationer og efterfølgende erhvervskarriere in mente. Men hvilke andre ’store livsmål’ har unge - livsmål som kunne tænkes at påvirke deres efterfølgende livsbaner? Hvilken betydning har f.eks. kærlighed, sex, religion, at have et godt helbred, og at fremstå attraktiv? Er kærlighed og helbred universelle mål, alle unge uanset baggrund stræber efter eller findes der forskelle her? Dette oplæg tager udgangspunkt i 3 runder fra ungdomskohorten VestLiv, hvor unge fra det tidligere Ringkjøbing Amt blandt andet er spurgt om fritidsaktiviteter, uddannelsesambitioner samt ’major life goals’. Der anlægges et Pierre Bourdieu-inspireret perspektiv, hvor det undersøges, hvorvidt livsmål og begyndende livsbaner er relateret til bestemte ressourcer i hjemmet, unges egen sociale position og fritidsaktiviteter. Ved hjælp af geometrisk dataanalyse (PCA) og klyngeanalyse konstrueres ”klynger” af livsmål og det undersøges efterfølgende, hvordan disse er relateret til de unges sociale position og livsbane samt til fritidsaktiviteter.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2013
Antal sider18
StatusUdgivet - 2013