Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

111 Downloads (Pure)

En omstilling til et mere cirkulært samfund er en langstrakt proces med samspil mellem lokale, nationale og internationale initiativer. Lokale initiativer for reparation, genbrug og deleøkonomi kan styrke lokale virksomheder, lokal beskæftigelse og sociale relationer i lokalsamfund. Samtidig kan borgerne spare udgifter til køb af nye produkter ved at produkter repareres i stedet for at blive kasseret, ved at købe brugte produkter og ved at låne eller leje produkter i kommercielle eller ikke-kommercielle deleøkonomiordninger.
Samtidig er klimagevinsten og reduktion af ressourceforbruget mange gange større ved at forlænge produkters levetid gennem reparation og genbrug end gennem genanvendelse af kasserede produkter. Ydermere kan deleøkonomi reducere ressourceforbrug og dermed give en klimagevinst ved at produkter anvendes mere intensivt gennem låne- og lejeordninger.

Notatet diskuterer muligheder i lokale initiativer inden for reparation, genbrug og deleøkonomi og foreslår syv trin i udvikling af en lokal strategi for, hvordan lokale virksomheder, kommune og civilsamfund kan arbejde med og samarbejde om reparation, genbrug og deleøkonomi som led i at reducere ressourceforbrug og den tilhørende klimabelastning og forurening. Det beskrives hvilke kommunale politikområder, der kan være ramme for en kommunes facilitering af sådanne lokale udviklingsprocesser.
Bidragets oversatte titelLocal circular economy: Developing local strategy for repair, reuse and sharing economy
UdgiverInstitut for Planlægning, Aalborg Universitet
Antal sider9
StatusUdgivet - 25 aug. 2022

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Lokal cirkulær økonomi: Udvikling af lokal strategi for reparation, genbrug og deleøkonomi'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.