LYS + ENERGI + ARKITKETUR: Holistisk produktkatalog med transparente solceller

Ellen Kathrine Hansen, Thomas Hilbert, Lærke Munk

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

830 Downloads (Pure)

En af de mest nødvendige og aktuelle udfordringer i forhold til byggeriet er udnyttelsen af vedvarende energiteknologier som nye elementer i arkitekturen.

Forskningsprojekt ’LYS og ENERGI, potentialer i transparente solceller’, er derfor formuleret for at inspirere og udfordre til at:

forvandle energiteknologi til arkitektoniske potentialer
skabe visioner om dagslysets potentialer i energidebatten
udvikle nye strategier for tværfagligt samarbejde

I det tværfaglige forskningsprojekt har vi både målt, beregnet, bygget og sanset for at finde frem til hvordan fremtidens translucente tyndfilmsolceller integreres i arkitekturen.

I dette rum finder du delrapporter fra de tekniske undersøgelser fra Teknologisk Institut, Statens Byggeforskningsinstitut og DTU.

For at sammenstille målinger, beregninger og oplevelserne med panelerne har vi udviklet en matrix der på den ene akse værdisætter solcellekomponenterne i en arkitektonisk sammenhæng som den solcelleintegrerede facade og rummet bag facaden. På den anden akse værdisætter vi solcellen som (lys- og klima-) regulerende, kommunikerende (det den udtrykker) og producerende (det indtryk (og den energi) der produceres). For en uddybning af disse begreber og projektet i øvrigt henvises til publikationen ’LYS + ENERGI + ARKITKETUR potentialer i transparente solceller’.

Projektet er finansieret af Energinet.dk i perioden 01.2006 til 03.2008.

Projektparterne er Teknologisk Institut, Statens Byggeforsknings Institut, VELFAC og Arkitektskolen Aarhus.
Vol/bind2300
Antal sider82