"Måske ikke lige på Lorry": Nyhedshoaxens kritiske transmedielle potentiale

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

I artiklen ““Måske ikke lige på Lorry”. Nyhedshoaxens kritiske transmedielle potentiale” introducerer og analyserer Louise Brix Jacobsen en undergenre til satirisk fake news: nyhedshoaxen. Hun argumenterer for, at nyhedshoaxes rummer et særligt kritisk potentiale, fordi de ud over at kunne karakteriseres som satirisk fake news også trækker på de sløringsstrategier, der er karakteristisk for den propagandistiske og løgnagtige form for fake news. En hoax er en form for svindelnummer, der altid involverer en form for modtagerbedrag, men samtidig er det karakteristisk for nyhedshoaxen, at bedraget kun er midlertidigt, og at det fulde kritiske potentiale udfoldes, når det indledende bedrag afsløres. Med udgangspunkt i Absurdistans nyhedshoax på TV2 Lorry om natklubben Eye Candy og i aktivistgruppen The Yes Mens nyhedshoax om Dow Chemicals på BBC viser Jacobsen, hvordan nyhedshoaxen er afhængig af etablerede nyhedsmediers gengivelse af nyheden og en tværmediel spredning af afsløringen af nyheden som fake. Det betyder, at nyhedshoaxen rummer særlige muligheder for en tematisering af vores medieadfærd i en større mediekulturel sammenhæng. Artiklen afsluttes med introduktionen af en analysemodel, der kan anskueliggøre, hvordan forskellige typer satirisk fake news og nyhedshoaxes fungerer i forskellige kommunikative kontekster.
OriginalsprogDansk
TitelSatirisk Fake News
RedaktørerLouise Brix Jacobsen, Rikke Andersen Kraglund, Henrik Skov Nielsen
Antal sider18
ForlagForlaget Spring
Publikationsdato26 nov. 2019
Sider104-122
ISBN (Trykt)9788793358720
StatusUdgivet - 26 nov. 2019

Emneord

  • fake news
  • nyhedshoax
  • hoax
  • satire

Citationsformater