Mønsterbrydende pædagogik: Er anerkendelse svaret?

Charlotte Ringsmose, Trine Kløveager Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

Social arv er hovedsageligt et skandinavisk begreb, mens man internationalt taler om "intergenerationelle relationer", fremhæver Charlotte Ringsmose og Trine Kløveager Nielsen. Det er i skole- og uddannelsessystemet virkningerne af en svag socioøkonomisk baggrund slår igennem. Børn, der kommer fra socialt udsatte hjem eller socioøkonomisk svag baggrund, har et vanskeligt møde med skolen. Barnet må ikke ses som adskilt fra omgivelserne. Grundlaget for udvikling af selvtillid, selvrespekt og respekt for andre lægges i relationen til vigtige voksne. Her kan man forestille sig, at anerkendende pædagogik kan have en positiv betydning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)58-65
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2009
Udgivet eksterntJa

Citationsformater