“Man skal skrive om det, man interesserer sig for”: computerspil som journalistisk emne i dansk

Thorkild Hanghøj, Peter Heller Lützen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

7 Downloads (Pure)

Abstrakt

Denne artikel præsenterer projektet Spiljournalist, som undersøger, hvordan elever kan arbejde journalistisk med computerspil som emne og kulturelt fænomen. Vi præsenterer en scenariedidaktisk domænemodel og beskriver, hvordan digital fritidskultur kan blive et aktiv i skolen. Konkret har eleverne skrevet journalistiske tekster i faget dansk, og ud fra analyser af deres tekster samt interviews med elever i 7.-9. klasse viser vi, hvordan de engagerer og positionerer sig som journalistiske skrivere i et emne, de er optagede af (Hanghøj et al., 2020). Til sidst i artiklen vil vi diskutere nogle af de danskdidaktiske perspektiver på at arbejde med journalistik og computerspil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer29
Sider (fra-til)90-97
Antal sider8
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • skrivning
  • computerspil
  • literacy
  • Danskfaget

Citationsformater