Abstract
Målbeskrivelser og lærebogssystemer fører ikke i sig selv til at elever bliver i stand til at give mening til det de møder i skolens matematikundervisning. Meningsfuldhed angår mange relationer, specielt mellem aktiviteter i skolen og elevernes forgrund der bl.a. refererer til elevernes forestillinger om og fortolkninger af deres muligheder i fremtiden.
Med udgangspunkt i et empirisk studie i 8. klasse i en dansk provinsby ser vi på elevers oplevelse af skolematematikken i forhold til deres forgrund. Vi undersøger hvordan disse to verdener forholder sig til hinanden, og hvordan meningsfuldhed kan forstås i relation til elevernes oplevelse af matematikundervisningen.
Helle "Bruger du matematik når du ikke går i skole?"
Thao "Nej, hvad skal jeg bruge det til?"
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 7-20 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2009 |