Matematik er noget man brugertil at lave lektier med

Helle Alrø, Ole Skovsmose, Paola Valero

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

1382 Downloads (Pure)

Abstract

Målbeskrivelser og lærebogssystemer fører ikke i sig selv til at elever bliver i stand til at give mening til det de møder i skolens matematikundervisning. Meningsfuldhed angår mange relationer, specielt mellem aktiviteter i skolen og elevernes forgrund der bl.a. refererer til elevernes forestillinger om og fortolkninger af deres muligheder i fremtiden.

Med udgangspunkt i et empirisk studie i 8. klasse i en dansk provinsby ser vi på elevers oplevelse af skolematematikken i forhold til deres forgrund. Vi undersøger hvordan disse to verdener forholder sig til hinanden, og hvordan meningsfuldhed kan forstås i relation til elevernes oplevelse af matematikundervisningen.

Helle "Bruger du matematik når du ikke går i skole?"
Thao "Nej, hvad skal jeg bruge det til?"

OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer2
Sider (fra-til)7-20
Antal sider14
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2009

Citationsformater