Matematiske modeller i samfundet: Udsatte boligområder

Sine Flensbak Søltoft, Mads Bruun Birk, Camilla Guldborg Nielsen, Christian Skelmose Jensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Denne artikel undersøger de kriterier, der ligger til grund for udarbejdelsen
af den tidligere navngivne Ghettoliste, der benyttes til at udpege udsatte
boligområder. Artiklen belyser og diskuterer, hvorledes validiteten af matematisk modeller i samfundet har betydning for demokratiske beslutninger.
Artiklen illustrerer, hvordan de matematiske begreber Gini-koefficienten
og Lorenz-kurven kan benyttes som analyseværktøj til modellering af økonomisk ulighed. Afslutningsvis beskrives et undervisningsperspektiv til
grundskolens matematikundervisning med fokus på elevernes oplevelse af
relevance samt brugen af digitale hjælpemidler.
OriginalsprogDansk
TitelMatematiske modeller i videnskab, samfund og undervisning : eksempler fra Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Antal sider14
Vol/bind64
UdgivelsesstedUdgivet af Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, Danmark
Publikationsdato2023
Sider111-124
Artikelnummer6
ISBN (Elektronisk)1602-2149
StatusUdgivet - 2023
Udgivet eksterntJa

Citationsformater