Abstract
En forståelse af arkitektur, krop og læring – og samspillet mellem disse begreber og fænomener – bliver i et praksisteoretisk perspektiv et spørgsmål om at forstå handlinger og social aktivitet. I dette kapitel fremskrives det praksisteoretiske perspektiv, og det undersøges, hvordan det begrebssætter arkitektur, krop og læring, samt hvordan et praksisteoretisk perspektiv kan anvendes til at forstå social aktivitet på denne baggrund. Fremstillingen tager udgangspunkt i et konkret og hverdagsligt eksempel fra forfatterens egen praksis som underviser og vejleder for universitetsstuderende. Først gives der en generel karakteristik af det praksisteoretiske udgangspunkt, og praksisbegrebet bestemmes konceptuelt. Herefter diskuterer kapitlet, hvordan læreprocesser må forstås i lyset af vores kropslige handlen iblandt materielle arrangementer, og i lyset af de sociale praksisser, vi indgår i. Afslutningsvis diskuteres metodiske spørgsmål i forhold til det praksisteoretiske perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Materialitet og læring |
Redaktører | Marie Martinussen, Kristian Larsen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2018 |
Udgave | 1 |
Sider | 99-122 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788741270418 |
ISBN (Elektronisk) | 9788741272061 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Praksisteori
- læring
- materialitet
- krop