Materialitet, krop og læring: Et praksisteoretisk perspektiv

Anders Buch

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

En forståelse af arkitektur, krop og læring – og samspillet mellem disse begreber og fænomener – bliver i et praksisteoretisk perspektiv et spørgsmål om at forstå handlinger og social aktivitet. I dette kapitel fremskrives det praksisteoretiske perspektiv, og det undersøges, hvordan det begrebssætter arkitektur, krop og læring, samt hvordan et praksisteoretisk perspektiv kan anvendes til at forstå social aktivitet på denne baggrund. Fremstillingen tager udgangspunkt i et konkret og hverdagsligt eksempel fra forfatterens egen praksis som underviser og vejleder for universitetsstuderende. Først gives der en generel karakteristik af det praksisteoretiske udgangspunkt, og praksisbegrebet bestemmes konceptuelt. Herefter diskuterer kapitlet, hvordan læreprocesser må forstås i lyset af vores kropslige handlen iblandt materielle arrangementer, og i lyset af de sociale praksisser, vi indgår i. Afslutningsvis diskuteres metodiske spørgsmål i forhold til det praksisteoretiske perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelMaterialitet og læring
RedaktørerMarie Martinussen, Kristian Larsen
Antal sider24
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2018
Udgave1
Sider99-122
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788741270418
ISBN (Elektronisk)9788741272061
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Praksisteori
  • læring
  • materialitet
  • krop

Citationsformater