Mellem nærhed og distance i participatorisk praksisforskning: metodologiske refleksioner over fælles vidensproduktion med brugere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer nærhed og distance i forholdet mellem undersøgeren, og det der undersøges. Grundlaget er et empirisk eksempel fra en logbog udarbejdet i et participatorisk praksisforskningsprojekt. Artiklens relevans udspringer af udviklinger inden for praksisforskning med øget fokus på involveringen af brugere i udsatte positioner. Der kan være store forskelle i sociale baggrunde mellem forskeren og brugerne i udsatte positioner, hvilket nødvendiggør refleksioner over dette forhold. Autoetnografi kan understøtte refleksioner over forskellene, ved at vende blikket indad mod forskeren og udad mod det, der undersøges. Ved at eksplicitere klasse- og kulturbaggrund og institutionelle forhold, som forskeren er indlejret i, opnås større mulighed for at reflektere over vidensproduktionens vægtninger, prioriteringer og tilsidesættelser.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer9
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind7
Udgave nummer2
Sider (fra-til)4-12
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 24 nov. 2023

Emneord

  • Praksisforskning
  • Refleksitivitet
  • Nærhed og distance
  • Autoetnografi
  • Brugerinvolvering
  • Socialt arbejde
  • Udsatte familier

Citationsformater