TY - JOUR
T1 - Mennesker med erhvervet hjerneskade og socialpædagoger i musikalsk samvær
T2 - et aktionsforskningsprojekt
AU - Stenderup, Tove
AU - Ridder, Hanne Mette Ochsner
PY - 2021/11
Y1 - 2021/11
N2 - Musik er en ressource for mange. Derfor kan musikalsk samvær tænkes ind som potentiale i den sociale indsats for borgere med erhvervet hjerneskade i den stabile vedligeholdende fase. I et aktionsforskningsprojekt indgik borgere med erhvervet hjerneskade, socialpædagoger samt forsker i udviklingen af musikalske samhandlinger. Det empiriske materiale bestod af videoobservation, interviews og feltnoter, som blev analyseret med fokus på det, musikforskeren Frede V. Nielsen kalder ”kropslige og strukturelle meningslag i musikken”. Borgernes og pædagogernes musikalske ressourcer og musikalske samhandlinger blev således beskrevet gennem fire tidsdimensioner ud fra Nielsens ”Model af genstandsfeltet for musikpædagogisk forskning”. Ved analyse af udvalgte aktionseksperimenter, som er funderet i Nielsens teorier, fandt vi, at bevarede musikalske kompetencer kunne aflæses i det musikalske samvær, når indholdet tog udgangspunkt i borgernes personlige erfaringer med musik, og at de mestrede tekniske, kognitive og sociale færdigheder på en sådan måde, at det opfyldte det fælles indsatsformål om positive oplevelser i sociale sammenhænge.
AB - Musik er en ressource for mange. Derfor kan musikalsk samvær tænkes ind som potentiale i den sociale indsats for borgere med erhvervet hjerneskade i den stabile vedligeholdende fase. I et aktionsforskningsprojekt indgik borgere med erhvervet hjerneskade, socialpædagoger samt forsker i udviklingen af musikalske samhandlinger. Det empiriske materiale bestod af videoobservation, interviews og feltnoter, som blev analyseret med fokus på det, musikforskeren Frede V. Nielsen kalder ”kropslige og strukturelle meningslag i musikken”. Borgernes og pædagogernes musikalske ressourcer og musikalske samhandlinger blev således beskrevet gennem fire tidsdimensioner ud fra Nielsens ”Model af genstandsfeltet for musikpædagogisk forskning”. Ved analyse af udvalgte aktionseksperimenter, som er funderet i Nielsens teorier, fandt vi, at bevarede musikalske kompetencer kunne aflæses i det musikalske samvær, når indholdet tog udgangspunkt i borgernes personlige erfaringer med musik, og at de mestrede tekniske, kognitive og sociale færdigheder på en sådan måde, at det opfyldte det fælles indsatsformål om positive oplevelser i sociale sammenhænge.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1603-8800
VL - 18
SP - 17
EP - 30
JO - Dansk Musikterapi
JF - Dansk Musikterapi
IS - 2
ER -