Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse

Casper Feilberg, John Ivan Maul

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Inden for psykiatrisk udredning, psykologisk undersøgelse, samt professionel praksis generelt har professionsudøvere og forskere længe peget på, at man bruger sig selv i arbejdet med at forstå andre på en helhedsorienteret måde – uden dog at kunne enes om begreb eller metodologi. I dette kapitel forfølger vi dette tema hos en række eksemplariske eksponenter: psykologerne Andersen, Andersen og Kazhel fremhæver vigtigheden af både nomotetiske (naturvidenskabelige) og ideografiske (beskrivende) tilgange til udredningen af patienter, hvis det skal lykkes at fastholde et holistisk menneskesyn i det psykiatriske arbejde; psykologen Rikke Schwartz fremhæver vigtigheden af at kombinere de objektive metoder og tests med subjektive skøn og helhedsfornemmelser i udredningen af børn og unge; og endelig fremhæver filosoffen Donald Schön den professionelles løbende vekslen mellem refleksion og handlen, undersøgelser og hypoteseafprøvninger, som centrale for udviklingen af forståelse af unikke problemstillinger. Kapitlet vil fremhæve vigtigheden af disse eksponenters blik for henholdsvis forskellige perspektivers betydning for udvikling af helhedsorienteret forståelse, blik for de diffuse subjektive skøns betydning for udredning samt blik for den professionelles unikke udvikling af ny teoretisk forståelse. Men kapitlet vil også sideløbende hermed pege på, hvordan den eksistentiel-fænomenologiske begrebslighed og metodologi adskiller sig fra disse tre positioner i forhold til iagttagelse og undersøgelse. Det sker ved at skitsere de begreber og metodologiske positioner, som kan stå i vejen for en reelt forstående tilgang til iagttagelse og undersøgelse. Kapitlet giver herved et indblik i resten af bogens centrale diskussioner.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative iagttagelser : at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag
RedaktørerCasper Feilberg, John Maul
Antal sider23
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2019
Sider11-34
ISBN (Trykt)978-87-7210-020-3
StatusUdgivet - 2019
NavnSkriftserie om eksistentiel fænomenologi
ISSN2245-3091

Citer dette

Feilberg, C., & Maul, J. I. (2019). Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse. I C. Feilberg, & J. Maul (red.), Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag (s. 11-34). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Skriftserie om eksistentiel fænomenologi
Feilberg, Casper ; Maul, John Ivan. / Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse. Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. red. / Casper Feilberg ; John Maul. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2019. s. 11-34 (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).
@inbook{f8b7a1ba641d48a69a85b74caa9eae69,
title = "Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og unders{\o}gelse",
abstract = "Inden for psykiatrisk udredning, psykologisk unders{\o}gelse, samt professionel praksis generelt har professionsud{\o}vere og forskere l{\ae}nge peget p{\aa}, at man bruger sig selv i arbejdet med at forst{\aa} andre p{\aa} en helhedsorienteret m{\aa}de – uden dog at kunne enes om begreb eller metodologi. I dette kapitel forf{\o}lger vi dette tema hos en r{\ae}kke eksemplariske eksponenter: psykologerne Andersen, Andersen og Kazhel fremh{\ae}ver vigtigheden af b{\aa}de nomotetiske (naturvidenskabelige) og ideografiske (beskrivende) tilgange til udredningen af patienter, hvis det skal lykkes at fastholde et holistisk menneskesyn i det psykiatriske arbejde; psykologen Rikke Schwartz fremh{\ae}ver vigtigheden af at kombinere de objektive metoder og tests med subjektive sk{\o}n og helhedsfornemmelser i udredningen af b{\o}rn og unge; og endelig fremh{\ae}ver filosoffen Donald Sch{\"o}n den professionelles l{\o}bende vekslen mellem refleksion og handlen, unders{\o}gelser og hypoteseafpr{\o}vninger, som centrale for udviklingen af forst{\aa}else af unikke problemstillinger. Kapitlet vil fremh{\ae}ve vigtigheden af disse eksponenters blik for henholdsvis forskellige perspektivers betydning for udvikling af helhedsorienteret forst{\aa}else, blik for de diffuse subjektive sk{\o}ns betydning for udredning samt blik for den professionelles unikke udvikling af ny teoretisk forst{\aa}else. Men kapitlet vil ogs{\aa} sidel{\o}bende hermed pege p{\aa}, hvordan den eksistentiel-f{\ae}nomenologiske begrebslighed og metodologi adskiller sig fra disse tre positioner i forhold til iagttagelse og unders{\o}gelse. Det sker ved at skitsere de begreber og metodologiske positioner, som kan st{\aa} i vejen for en reelt forst{\aa}ende tilgang til iagttagelse og unders{\o}gelse. Kapitlet giver herved et indblik i resten af bogens centrale diskussioner.",
author = "Casper Feilberg and Maul, {John Ivan}",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-020-3",
pages = "11--34",
editor = "Casper Feilberg and John Maul",
booktitle = "Kvalitative iagttagelser",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Feilberg, C & Maul, JI 2019, Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse. i C Feilberg & J Maul (red), Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Skriftserie om eksistentiel fænomenologi, s. 11-34.

Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse. / Feilberg, Casper; Maul, John Ivan.

Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. red. / Casper Feilberg; John Maul. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2019. s. 11-34 (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse

AU - Feilberg, Casper

AU - Maul, John Ivan

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Inden for psykiatrisk udredning, psykologisk undersøgelse, samt professionel praksis generelt har professionsudøvere og forskere længe peget på, at man bruger sig selv i arbejdet med at forstå andre på en helhedsorienteret måde – uden dog at kunne enes om begreb eller metodologi. I dette kapitel forfølger vi dette tema hos en række eksemplariske eksponenter: psykologerne Andersen, Andersen og Kazhel fremhæver vigtigheden af både nomotetiske (naturvidenskabelige) og ideografiske (beskrivende) tilgange til udredningen af patienter, hvis det skal lykkes at fastholde et holistisk menneskesyn i det psykiatriske arbejde; psykologen Rikke Schwartz fremhæver vigtigheden af at kombinere de objektive metoder og tests med subjektive skøn og helhedsfornemmelser i udredningen af børn og unge; og endelig fremhæver filosoffen Donald Schön den professionelles løbende vekslen mellem refleksion og handlen, undersøgelser og hypoteseafprøvninger, som centrale for udviklingen af forståelse af unikke problemstillinger. Kapitlet vil fremhæve vigtigheden af disse eksponenters blik for henholdsvis forskellige perspektivers betydning for udvikling af helhedsorienteret forståelse, blik for de diffuse subjektive skøns betydning for udredning samt blik for den professionelles unikke udvikling af ny teoretisk forståelse. Men kapitlet vil også sideløbende hermed pege på, hvordan den eksistentiel-fænomenologiske begrebslighed og metodologi adskiller sig fra disse tre positioner i forhold til iagttagelse og undersøgelse. Det sker ved at skitsere de begreber og metodologiske positioner, som kan stå i vejen for en reelt forstående tilgang til iagttagelse og undersøgelse. Kapitlet giver herved et indblik i resten af bogens centrale diskussioner.

AB - Inden for psykiatrisk udredning, psykologisk undersøgelse, samt professionel praksis generelt har professionsudøvere og forskere længe peget på, at man bruger sig selv i arbejdet med at forstå andre på en helhedsorienteret måde – uden dog at kunne enes om begreb eller metodologi. I dette kapitel forfølger vi dette tema hos en række eksemplariske eksponenter: psykologerne Andersen, Andersen og Kazhel fremhæver vigtigheden af både nomotetiske (naturvidenskabelige) og ideografiske (beskrivende) tilgange til udredningen af patienter, hvis det skal lykkes at fastholde et holistisk menneskesyn i det psykiatriske arbejde; psykologen Rikke Schwartz fremhæver vigtigheden af at kombinere de objektive metoder og tests med subjektive skøn og helhedsfornemmelser i udredningen af børn og unge; og endelig fremhæver filosoffen Donald Schön den professionelles løbende vekslen mellem refleksion og handlen, undersøgelser og hypoteseafprøvninger, som centrale for udviklingen af forståelse af unikke problemstillinger. Kapitlet vil fremhæve vigtigheden af disse eksponenters blik for henholdsvis forskellige perspektivers betydning for udvikling af helhedsorienteret forståelse, blik for de diffuse subjektive skøns betydning for udredning samt blik for den professionelles unikke udvikling af ny teoretisk forståelse. Men kapitlet vil også sideløbende hermed pege på, hvordan den eksistentiel-fænomenologiske begrebslighed og metodologi adskiller sig fra disse tre positioner i forhold til iagttagelse og undersøgelse. Det sker ved at skitsere de begreber og metodologiske positioner, som kan stå i vejen for en reelt forstående tilgang til iagttagelse og undersøgelse. Kapitlet giver herved et indblik i resten af bogens centrale diskussioner.

UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/kvalitative-iagttagelser.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7210-020-3

SP - 11

EP - 34

BT - Kvalitative iagttagelser

A2 - Feilberg, Casper

A2 - Maul, John

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Feilberg C, Maul JI. Mennesket bag den kvalitative iagttagelse og undersøgelse. I Feilberg C, Maul J, red., Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2019. s. 11-34. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).