Mere end meninger: oplevelsesøkonomiske perspektiver på forbrug

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

Oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign er en videreudvikling af den symboløkonomi, som virksomheders brandingstrategier har frembragt. Men i modsætning til symboløkonomien har oplevelsesøkonomien også fokus på de sider af forbrug som ligger hinsides eller forud for ’mening’: altså på de emotionelle og/eller kropslige effekter, som forbrug og omgang med forbrugsvarer fremkalder. Forbrugeradfærdsforskere bør derfor integrere indsigter fra neurovidenskaben og emotionspsykologien i forsøget på at forstå oplevelseskomponentet i oplevelsesøkonomien.
OriginalsprogDansk
Tidsskrifthttp://www.oplevelsesdesign.aau.dk/side_2.htm
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • oplevelse
  • oplevelsesøkonomi
  • symboløkonomi
  • branding
  • neurovidenskab
  • emotionspsykologi

Citationsformater